חדשות

מחקר בארה"ב בעקבות קיצור התורנויות: הרופאים הצעירים פחות עייפים אך גם פחות מוכנים לקריירה

26% מהמתמחים שהשתתפו במחקר דיווחו כי העייפות משפיעה על איכות הטיפול הרפואי, לעומת 46% מהמתמחים שדיווחו על כך לפני הנהגת ההגבלות על משך התורנויות

רופאים מתמחים באורתופדיה בארה"ב דיווחו כי בעקבות הנהגת החוקים החדשים המגבילים את מספר שעות העבודה שלהם בבתי החולים, הם אמנם מרגישים פחות עייפים, אך לא בהכרח ישנים יותר. נוסף לכך, רבים מהם חשו פחות מוכנים לקראת עבודתם הרפואית וגם היו פחות מרוצים מההכשרה הרפואית בתנאים החדשים. על המחקר בנושא הזה מדווח Annals of Surgery. הוא נערך על ידי צוות בראשות ד"ר דברה ויינסטיין מה-Massachusetts General Hospital בבוסטון.

ביולי 2003 הונהגה מדיניות חדשה עבור בוגרי בתי ספר לרפואה בארה"ב שיוצאים לתקופות ההתמחות שלהם, בעקבות ביקורת על תורנויות ארוכות ללא שינה. נקבע שמתמחה יכול לעבוד לא יותר מ-80 שעות בשבוע בתורנויות, ונדרש מינימום של 10 שעות בין משמרת תורנות אחת לאחרת. לפני שנה ההוראות בנושא הזה עודכנו. מטרתן הייתה להקל על רופאים צעירים שעודם בתקופת ההתמחות שלהם, נוכח תלונות על עייפות קיצונית שעלולה להוביל לטעויות בהחלטות רפואיות.

אף כי הנהגת ההגבלות על מספר שעות העבודה של המתמחים רשמה הצלחה, עולה מהמחקר שהיה לכך מחיר: ההגבלות משפיעות לרעה, לדעת המתמחים עצמם, על רכישת המיומנויות המקצועיות ועל ההכנה וההכשרה שלהם לקראת כניסתם לעבודה מלאה כרופאים מומחים.

כמה מחקרים קודמים העלו כי הנהגת הגבלות על מספר שעות התורנות של מתמחים שיפרה את איכות חייהם, אך פגעה בחינוך הרפואי שלהם. המחקר החדש ניתח סקרים שבחנו נושא זה בקרב 216 רופאים צעירים בתחום האורתופדיה, המתמחים במסגרת תוכנית Harvard Orthopedic Combined Residency Program ושנעשו בין השנים 2003 ל-2009. המחקר גם השווה את המצב כיום למצב שהיה נהוג בבתי החולים לפני הנהגת מדיניות הגבלת משך המשמרות בתורנויות.

בהשוואה למצב שהיה לפני 2003, דיווחו המתמחים באורתופדיה בשנת 2009 כי הם עובדים פחות שעות, בערך 66 לעומת 75 קודם לכן, אך הם אינם זוכים ליותר שעות שינה. הם דיווחו כי משך השינה שלהם בלילה עומד על כ-5 שעות בממוצע בלבד. לאחר הנהגת ההגבלות דיווחו המתמחים כי חשו עייפות במשך פחות ימים לאחר התורנות, ושיעור נמוך ממשתתפי הסקר דיווחו שלעייפות הייתה השפעה שלילית על בטיחות הטיפול ועל איכותו.

46% מהמתמחים דיווחו ב-2003, בטרם הונהגו ההגבלות על משך התורנויות, כי העייפות משפיעה על איכות הטיפול הרפואי שהעניקו למטופליהם לעומת 26% שדיווחו על כך בסקרים שנעשו מ-2004 ועד 2009.

לדיווח המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  מתמחים,  תורנויות
תגובות
מתמחה
05.11.2012, 17:01

אצלנו גם תורנויות ארוכות וגם התמחות שאורכה עד כדי כפול מבארה"ב. ולכן אין שום מניעה מלאפשר תנאים אנושיים וממעטים בנטיה לטעויות ורשלנות גם לחולים וגם ולרופאים. עם כזו התמחות ארוכה, גם קיצור תורנויות לא יפחית את מוכנותנו לקריירה ...

מומחה
05.11.2012, 19:18

רופאים באר"ב עושים התמחות יחסית בגיל צעיר ללא ילדים ומשתחות.. מתמחים שלנו יותר מבוגרים,בהתמחות עושים ילדים כי הם בד"כ בגיל 30-40 הם באים לעבודה כבר עייפים. בטח שיהיו טעויות. הם שוקעים בעבודה רוטינית - כתיבה מכתבי שחרור, קבלות, לקיחת בדיקות דם, לעשות המון בירורים, להזמין בדיקות יעוצים ולדבר עם משפחות וחל אני רואה הרבה פעמים שזה עושה מתמחה אחד הכי צעיר במחלקה ..

דר' חנן טאובר
06.11.2012, 14:14

עוד מאמר בסדרת המאמרים"הלבניה היא חלבית" הפחתת החשיפה לעבודה קלינית וכירורגית מטבע הדברים מפחיתה את מיומנות המתמתחה ואת הכנתו לעבודה כרופא מנתח עצמאי. את זה כל רופא ותיק יודע , ולא זקוק למחקר מלומד עם סטטיסטיקה. מי שצריך לדעת זאת הם המתמחים שנלחמים על שעות עבודה מופחתות במהלך 6 שנות התמחות במקצוע כירורגי. מה דעתם על הארכת ההתמחות ?

ירון
06.11.2012, 20:41

ההתמחות בישראל גם כך ארוכה יותר מאשר בארצות הברית.