חדשות

מחקר בארה"ב: צמצום שעות העבודה של המתמחים הגביר סיכוני בטיחות למאושפזים

מחקר בנושא זה בוצע בבית הספר לרפואה של ג'ונס הופקינס. עורכיו סבורים כי בעת העברת המשמרות קיים פוטנציאל לסיכוני בטיחות לחולים ולטעויות תקשורת בין המתמחים

במהדורה המקוונת של JAMA Internal Medicine פורסמו תוצאות מחקר שנעשה בידי צוות רופאים וחוקרים בבית הספר לרפואה של "ג'ונס הופקינס", ולפיו ההפחתה בשעות העבודה של המתמחים בבית החולים – במיוחד בשנת ההתמחות הראשונה - מגבירה סיכונים פוטנציאליים לבטיחות המאושפזים, בעת שמתבצעת העברת המשמרות ממתמחה למתמחה. כמו כן הפחתת שעות העבודה בתורנות, מקטינה את זמן האימון וההכשרה של המתמחים, טוענים עוד עורכי המחקר.
ב-2011 הונהגה בארה"ב, בתקנות מחייבות, הפחתה במספר השעות של תורנות הלילה של המתמחים בשנה הראשונה שלהם מ-30 שעות ל-16 בלבד. המטרה הייתה לאפשר למתמחים יותר שעות שינה ופחות עייפות מתוך הערכה שכך יתרחשו פחות טעויות רפואיות. אלא שהמחקר שהובל בידי הרופא, פרופסור סאנג'יי דסאי, מעלה השגות בהקשר לכך. הוא טוען שהנתונים שהצטברו בידי הצוות שלו אינם תומכים ברעיון שעמד בבסיס התקנות החדשות. יתר על כן: ההשלכות של הנהגת התקנות, עלולות דווקא להגביר, לפחות להערכת החוקרים, את פוטנציאל הסיכונים לחולים: פחות בטיחות למאושפזים וגישה פשרנית מדי בהכשרת המתמחים.
סאנג'יי משמש מנהל תוכנית ההכשרה של רופאים מתמחים בבית החולים האוניברסיטאי ג'ונס הופקינס בבולטימור. לטענתו הגבלת התורנות ל- 16 שעות למתמחים לא הוכיחה ששיפרה את בטיחות החולים. המחקר השווה בין שלוש מתכונות עבודה שונות של המתמחים: זימון מתמחים לתורנות, באורח אקראי, אחת לארבעה לילות כאשר כל תורנות היא בת 30 שעות בלבד; או – זימון לתורנות מדי חמישה לילות אבל המשמרת היא בת 16 שעות בלבד. או – עבודה שבועית רגילה במשמרות לילה, כאשר זו אינה עולה על 16 שעות לתורנות.
הגם שהמתמחים שהמשמרת שלהם הייתה בת 16 שעות אכן ישנו בממוצע 3 שעות יותר לעומת חבריהם שהמשמרת שלהם התארכה ל-30 שעות, לא נמצאו שינויים במספר שעות השינה של המתמחים שעבדו לפי מתכונת של תורנויות-לילה שבועיות.
כמו כן התברר שכאשר יש פחות "העברות חולים" ממשמרת למשמרת של מתמחים, כן יש פחות טעויות תקשורת ביניהם, או טעויות בטיפול ובמתן התרופות לחולים.
עורכי המחקר ממליצים שסוגיה זאת תיבחן באופן הרבה יותר נרחב לצורך הסקת מסקנות.

נושאים קשורים:  חדשות,  תורנויות מתמחים,  ג'ונס הופקינס
תגובות
אילנה
29.03.2013, 12:07

אולי הנהלי העברת החולים לא מתאימים לשיטה החדשה. בכל שינוי שיטה, יש צורך בזמן להתאמת העובדים לחידוש.

ירון
31.03.2013, 08:45

הבעיה היא בהגדרת המטרה כאן. קיצור המשמרת מ 30 ל 16 שעות לא צריך להעשות במטרה לגרום לפחות טעויות רפואיות.

קיצור שעות העבודה צריך להיות משום שזה ממש לא אנושי כלפי המתמחים לעבוד 30 שעות. בלי קשר להאם זה מעלה או מוריד טעויות רפואיות.
יש גם מחקרים שמראים שעבודה בתנאים כאלה גורמת למחלות לעובד עצמו. זוהי צריכה להיות המטרה!

א. (שם בדוי)
02.04.2013, 16:33

אולי נעביד אותם 45 שעות וככה לא יהיו טעויות בכלל.

Dr-kanana
02.04.2013, 16:53

מחקר דבילי , אם המערכת לא תתגמל את המתמחים בצורה ניאותה , בתוך מספר שנים מומחים יחזרו להיות ״מומחים במתקון מתמחים ואולי על תקן מתמחים״ , היום בשנת 2013 יש כל כך הרבה מדינות מתגמלות את הרופאים הצעירים שאולי כדאי לחשוב פעמיים מה עושים.
מחקר מניפולטיבי שלטעמי יזכרו אותו עד כמה שהוא דבילי

יואל ד
09.04.2013, 15:24

מענין כי מחקרים התומכים בתיזה של המתמחים לא זוכים לכינוי מחקרים דבילים . אם המגיב הוא רופא מן הראוי לתת נימוקים יותר טובים למניעת פירסום המאמר.

המחקר הזה מחזק ממצאים לגבי תקלות רפואיות החלות לאוו דווקא בשל חוסר שינה אלא מסיבות אחרות לגמרי.

שעות עבודה ארוכות אינן רצויות , מסיבות אחרות . אבל מי שרגיש למי ים שלא ילך להיות צוללן .