חדשות

דיווח: הר"י הגישה תביעה נגד המדינה על מענקי מעבר לפריפריה שהובטחו לרופאים

בעקבות התנגדות המדינה לשלם מענקים לרופאים-מומחים שעברו לפריפריה, והתעקשותה לשלם רק למתמחים, פנתה הר"י לבית המשפט בדרישה להכריח את האוצר לעשות זאת; מזכ"לית הר"י, עו"ד לאה ופנר: "אי אפשר להסביר מדוע רופא אחד כן מקבל את המענק ורופא אחר לא"

יו"ר הר"י ד"ר ליאוניד אידלמן בהפגנה בתקופת מאבק הרופאים (צילום: יח"צ הר"י)
יו"ר הר"י ד"ר ליאוניד אידלמן בהפגנה בתקופת מאבק הרופאים (צילום: יח"צ הר"י)

ההסתדרות הרפואית הגישה תביעה נגד המדינה בנוגע למענקים שהובטחו לרופאים שעברו לפריפריה - ולא התקבלו; כך מדווח היום (יום ב') "ידיעות אחרונות".

על-פי הדיווח, מדובר במענקים שנועדו לרופאים מאזור המרכז שעברו לעבוד בבתי החולים בגליל ובנגב כדי לחזקם. על המענקים סוכם בהסכם שנחתם בסוף 2011 בין הר"י לבין המדינה לאחר שביתת הרופאים. ההסכם כלל הבטחה למענקים בסך 300 אלף שקל לרופא שיעבור לעבוד בפריפריה, וכ-500 אלף שקל לרופא במקצוע הנמצא במצוקת כוח אדם שיעבור בפריפריה.

לשם כך, נקבע תקציב בסך 75 מיליון שקל בשנה ל-8 שנים, ובסך הכל כ-600 מיליון שקלים. אלא שתקציב השנה האחרונה כבר אזל.

לאה ופנר: "טעות איננה נותנת פטור ואי אפשר להסביר מדוע רופא אחד כן מקבל את המענק ורופא אחר – לא"

על-פי הדיווח בעיתון, עשרות רופאים-מומחים עברו מהמרכז לפריפריה אבל לא קיבלו את המענק שהובטח. המדינה טוענת, כי המענקים הובטחו לרופאים-מתמחים בעוד שכמה עשרות רופאים-מומחים עברו מהמרכז לפריפריה וקיוו לקבל על כך את המענק המובטח.

העיתון מסר, כי בהסכם המקורי לא נקבע אם המענקים מיועדים לרופאים מומחים או רק למתמחים הצעירים, אולם נקבע שוועדה משותפת להר"י ולמדינה תעניק עדיפות למתמחים - וכך נוצרה האי-וודאות. רוב הכסף שהועמד לנושא הזה אכן ניתן כמענקים למתמחים ולא נותר די כסף לכל המומחים שעברו מהמרכז לפריפריה.

בדיווח נמסר עוד, כי 20 רופאים מומחים שעברו מהמרכז לפריפריה אכן נהנו מהמענקים המובטחים. משרד האוצר מסר כי מדובר ב-10 שעבדו קודם לכן בבתי חולים ממשלתיים ו"שקיבלו את המענק בטעות" ועוד 10 משירותי בריאות כללית – ש"קיבלו למען האיזון".

הרי"י, כך מסר "ידיעות אחרונות", מנסה לתקן כעת את המצב. מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, עו"ד לאה ופנר, אמרה לעיתון: "טעות איננה נותנת פטור ואי אפשר להסביר מדוע רופא אחד כן מקבל את המענק ורופא אחר – לא".  עו"ד אורלי אבן-זהב, ממשרד ארנה לין ושות' המייצג את הר"י, מסרה כי בתביעה נדרשת המדינה להעביר את המענקים המובטחים ולא להתנער מההתחייבות שנתנה.

משרד האוצר מסר בתגובתו, כי ועדה משותפת קיבלה החלטה עקרונית לפיה המענקים ישולמו בשלב זה רק למתמחים ואילו כשמדובר במומחה שעובר מהמרכז לפריפריה ומבקש על כך את המענק – המהלך מצדו יכול להתבצע רק לאחר קבלת אישור בדבר זכאותו האישית. לשם כך היה עליו להגיש בקשה ולקבל אישור מבית החולים שבו עבד וממשרד הבריאות. "אם התהליך הזה לא בוצע לא ברור מדוע התובעים עברו לעבוד בפריפריה על סמך הבטחה", נמסר ממשרד האוצר. משרד הבריאות מסר כי תשובתו תינתן בדיון המשפטי.

נושאים קשורים:  חדשות,  הר"י,  שביתת הרופאים,  הסכם קיבוצי 2011,  מענקים,  פריפריה,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
אנונימי/ת
10.02.2015, 06:29

אין סוף לתירוצים. כמו תמיד. תפסיקו עם כל הבילבול מוח הזה. תנו לרופאים שיעברו לפריפריה משכורת פי שניים מהמרכז ותראו איך הדברים עלולים להסתדר. אבל לא...עודם כל מפגינים, לא בדיוק מבינים, באלה האלה...תבינו שרק שיטת תחרות אמיתית ולא החלטות סוציאליסטיות ופופוליסטיות יטפלו בבסיס הבעיה. אני יודע איך, אבל בזמן האחרון (יחסית, כן?) עם כל השביתות והדיבורים המצב הכללי והכלכלי במערכת הבריאות, כולל כוח אדם, רק הולך ומידרדר. אטלי משוה או מישהו לא ממש בסדר בהנהלת הר״י? או משרד הבריאות? תתעוררו קבר!