חדשות

קוד אתי חדש באירופה יאסור על חברות תרופות לממן נסיעות רופאים לכנסים

ארגון MedTech Europe, המאגד את חברות התרופות והמכשור הרפואי ביבשת, הודיע כי עד 2018 יאומצו החוקים האמריקאים המחמירים, האוסרים על חסות ישירה לרופאים; קרדיולוגים בכירים מזהירים: יצמצם בחצי את השתתפות הרופאים בכנסים מקצועיים חשובים

מלון יוקרתי בהוואי (צילום: אילוסטרציה)

חברות תרופות ומכשור רפואי לא יוכלו עוד לממן ישירות הוצאות נסיעה של רופאים במסגרת נתינת חסות לכנסים מקצועיים; כך קובע קוד אתי חדש של ארגון המאגד את החברות באירופה, עליו הוכרז בשבוע שעבר. למרות שהקוד ייכנס לתוקף רק ב-2018, הוא כבר מעורר תגובות שליליות מצד הקהילה הרפואית ביבשת.

שלושה רופאים אירופאים, בכירים בתחום הקרדיולוגי-התערבותי, הזהירו בסוף השבוע כי לקוד החדש יהיו השלכות שליליות חמורות, שכן הוא "יחנוק את החינוך הרפואי". לדבריהם, אם ייושמו, החוקים החדשים "עלולים לצמצם את הנוכחות של רופאים בכנסים מקצועיים חשובים ב-30%-50%".

בארה"ב, בעקבות סערה תקשורתית שהתחוללה לאחר שהתגלה כי חברות התרופות ממנות נסיעות רופאים לכנסים באתרי נופש מפוארים ויקרים, נאסר על הרופאים להיענות להזמנות כאלה - המוגדרות כ"חסות ישירה", שבה יש קשר ישיר בין החברה לבין הרופא. בשלב זה, הדבר היחיד שהרופאים יכולים לקבל באופן ישיר מהחברות הן הארוחות במהלך הכנס.

לדברי קרדיולוגים המתנגדים למהלך, אם ייושמו החוקים החדשים, הם "עלולים לצמצם את הנוכחות של רופאים בכנסים מקצועיים חשובים ב-30%-50%"

באירופה המצב עדיין שונה. מתן חסות על ידי חברות תרופות וחברות מכשור רפואי לצורך השתתפות רופאים בכנסים עדיין אפשרית ונפוצה.  נציגי החברות מציבים עמדות קבלת-פנים באולמות הכניסה של המלונות שבהם מתגוררים באי הכנסים, ובהם מתרחשת אינטראקציה ישירה בין הרופאים לחברות.

כך למשל, החברות מכסות את כל הוצאות הנסיעה של הרופאים לכנס, מממנות באופן מלא את תקופת שהותם במלון, את הארוחות, הבידור וגם נושאות בעלות דמי ההרשמה וההשתתפות בכנס, שיכולים להגיע למאות יורו לאדם.

באוקטובר האחרון הודיע ארגון MedTech Europe, המאגד את החברות העוסקות בטכנולוגיות רפואיות, כי הוא ממליץ לחברותיו לאמץ את הגישה האמריקאית המחמירה, ולחדול ממה שמכונה "חסות ישירה". בשבוע שעבר הודיע הארגון רשמית כי הוא מאמץ את כללי האתיקה האמריקאיים.

עם זאת, הקוד האתי החדש, כפי שמכנים זאת, לא שינה צורות אחרות וקיימות של תמיכה ומתן חסות מצד חברות תרופות ומכשור רפואי בארגון כנסים מקצועיים. בכלל זה: תמיכה כספית בארגונים הרפואיים שמארגנים את הכנסים ומקיימים סימפוזיונים נלווים, וגם פעילויות לקידום מוצרים.

שלושת הקרדיולוגים שיצאו נגד המהלך הנוכחי הם ד"ר פטריק סרויס (Serruys), ד"ר וויליאם וויחנס (Wijns) וד"ר סטיבן ווינדקר. במאמר שכתבו במשותף לכתב העת Eurointervention, הם הביעו את "סלידתם הקיצונית" מאיסור גורף של מתן חסות ישירה, והם מנבאים שהדבר יביא לצניחה בשיעורים של עד 50% בנוכחות ובהשתתפות של רופאים "בכנסים שחשובים להם לצורך רכישת ידע , העשרה והשתלמות".

הם העריכו כי בשל האיסור על קשר ישיר, חברות התרופות יספקו את התמיכה שלהן דרך גורם שלישי, כמו למשל בתי חולים אוניברסיטאיים או איגודים מדעיים, מארגני כנסים ומוסדות אחרים. במצב זה, עלויות האירועים יבדקו לעומק, וכן תיבחן השאלה אם נוכחות הרופא הכרחית או לא. צעדים אלה, העריכו, יגרמו לירידה במספר הרופאים המשתתפים בכנסים המקצועיים.

נושאים קשורים:  חדשות,  אתיקה,  חסות ישירה,  כנסים,  חברות תרופות,  ארגון MedTech Europe
תגובות
08.12.2015, 13:04

הגישה האמריקאית מוצדקת לחלוטין! אני ממליץ מאוד לקבל גישה זאת גם בישראל. חברות התרופות אינן מממנות כנסים ומחקרים מאהבת המדע וטובת האדם אלא מתקוות כלכליות. אין ספק שמימון זה משפיע מאוד על אובייקטיביות התוצאות ברבים מהמחקרים. היות שרופאים הם בני אדם ולא קדושים, קשה לי להאמין שרופא שבילה חופשה חלומית במלון מפואר בפריז, ידווח בכנס במשך אותה חופשה, שלתרופה של החברה שמימנה את חופשתו, אין שום השפעה... כידוע, שוחד (גם אם חוקי, במקרה זה) מעוור עיני צדיקים, כולל רופאים.
ד"ר וידנפלד יעקב

13.12.2015, 15:02

הכל טוב ויפה.
יקחו בבקשה קופות החולים, ובתי החולים את נושא ה- CME בידיהם.
העלויות תהינה אסטרונומיות, ומין הסתם ישלחו רק "מוטבים מסויימים".
שאר הרופאים ימשיכו להתעדכן ב" journal clubs" ושאר ירקות שיעילותם מוגבלת.
אני מניח שאת המחקרים למיניהם אף לא אחד מציע שחברות התרופות יפסיקו לממן; ומה נפקא מינה - הרופאים "החוקרים" יוסעו לכל העולם, וחולים במחקרים יקבלו תרופות חדישות. סתם חולים ימשיכו לקבל קומדין במקום NOACS, וכן CHOP ללא mabthera ועוד כהנה וכהנה (משום שהרופאים שלהם שהם "סתם רופאים" לא יגיעו לעולם לכנסים).
כמו תמיד המימון צריך להיות שפוי, אבל לצערי אינני רואה מי שיחליף את חברות הפארמה.