מגזין

"כמו תשואות הקהל אחרי הופעה טובה"

כך מגדיר ד"ר כמאל חסן מביה"ח בנהרייה את פרסי המרצה המצטיין, שקיבל כבר 5 פעמים בפקולטות שונות; אך הפעם האחרונה היתה מיוחדת: לצדו עלתה לבמה בתו הרופאה, שזכתה גם היא בפרס

הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בגליל. צילום: דרור מילר

זו היתה הפעם החמישית בקריירה שלו שד"ר כמאל חסן נקרא לבמה לקבל את פרס המרצה המצטיין, אז אפשר לומר שהוא די מנוסה במעמד. אבל ביום שני האחרון, בטקס שנערך באודיטוריום הפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר-אילן, הניסיון פינה מקום להתרגשות, משום שגם בתו הרופאה זכתה בתעודת הוקרה כמדריכה מצטיינת.

על אותה במה, באותו המעמד, עלו ד"ר כמאל חסאן וד"ר דוניה חסן, אב ובתו, לקבל את תעודות ההצטיינות. "בחוץ שרר קור גלילי טיפוסי", הסכים ד"ר חסן לחלוק מעט מתחושותיו בנוגע לערב, "אבל באולם, שהיה די מלא, היה חמים - ובעיקר מרגש".

ד"ר חסן הוא מנהל היחידה לדיאליזה פריטוניאלית (צפקית) והאחראי על מחלקת האשפוז הנפרולוגית במרכז הרפואי לגליל בנהריה. הוא ממלא תפקיד זה כבר למעלה מ-15 שנה. בנוסף, הוא גם מרצה בתחומי ההתמחות שלו בפקולטה לרפואה בגליל.

זו הפעם השנייה שד"ר חסן התכבד בתעודת ההוקרה כמרצה מצטיין במוסד האקדמי-רפואי הצעיר. קודם לכן, נבחר כמרצה מצטיין שלוש פעמים בפקולטה לרפואה בטכניון (בשנים 2001, 2006 ו-2010). הוא שימש בפקולטה כמרצה קליני בנפרולוגיה וחבר במועצת הפקולטה.

מימין: ד"ר כמאל חסן, ד"ר דוניה חסן ופרופ' רן טור-כספא, בטקס הענקת פרסי המדריכים המצטיינים של הפקולטה לרפואה בגליל (צילום: אוניברסיטת בר אילן)

מימין: ד"ר כמאל חסן, ד"ר דוניה חסן ופרופ' רן טור-כספא, בטקס הענקת פרסי המרצים המצטיינים של הפקולטה לרפואה בגליל (צילום: אוניברסיטת בר אילן)

"כאשר רופא נבחר על ידי הסטודנטים שלו כמרצה מצטיין זוהי בעצם הכרה מצד הדור הצעיר שהמורה והמדריך שלהם משפיע על דרכם לעתיד"

"מורה, מדריך, חוקר פורץ-דרך בתחומו ובאישיותו", נאמר עליו השבוע בטקס החגיגי. "רופא יחיד ומיוחד, ממש איש סגולה, כזה המשאיר את רישומו על כלל הסטודנטים,. עוזר בהתאקלמותם בצורה חלקה. זמין בכל רגע, משקיע מכל הלב, מטה אוזן קשבת, נותן הרגשה שאכפת לו ושהוא רק מייחל להצלחת הסטודנטים שלו כרופאים", סיפרו עליו תלמידיו.

עד כה פירסם ד"ר חסן עשרות מאמרים בכתבי עת מקצועיים שונים – שמונה מהם השנה. "זה באמת הרבה מאוד", הוא מעיר בשיחה השבוע עם "דוקטורס אונלי".

השבוע גם בתו, ד"ר דוניה חסן, בוגרת רפואה בטכניון ועתה מתמחה ומדריכת סטודנטים לרפואה במחלקת נשים בבית החולים בנהריה – התכבדה בתעודת ההצטיינות כמרצה-מדריכה.

"וההתרגשות שלי במעמד הזה היתה גדולה במיוחד, כיוון שאת התעודות קיבלנו מפרופ' רן טור-כספא, דיקן הפקולטה, שהיה המורה שלי בתחום הגסטרו ומחלות כבד. הנה, אמרתי לעצמי, עוד סגירת מעגל", סיפר ד"ר חסן.

עוד שניים מילדיו של ד"ר חסן, בן ובת, המשיכו בדרכו, וסיימו לימודי רפואה והחלו באחרונה בסטאז'. הוא עוקב מקרוב אחר התקדמותם, אך איננו מרבה לדבר על כך. "הם הרי עוד צריכים לעבוד קשה". במשפחתו המורחבת שלושה בני דודים, מצד האם, שהם רופאים, "שניים כבר יצאו לגמלאות והשלישי בדרך. הם עסקו ברפואת משפחה, עיניים וקרדיולוגיה", סיפר.

"כאשר רופא ומרצה נבחר בידי הסטודנטים שלו כ'מרצה מצטיין' זוהי בעצם הכרה מצד הדור הצעיר שהמורה והמדריך שלהם משפיע על דרכם לעתיד, על ההכשרה שלהם. מבחינה אישית – זו הכרה שהמרצה והמדריך בעצם שותף בעשייה שמטרתה גם לשפר את איכות הרפואה בארץ", איבחן.

ד"ר כמאל חסן הוא בן 62, יליד הכפר הדרוזי ג'וליס. הוא סיים לימודי רפואה באוניברסיטת תל-אביב, שירת כרופא צבאי בצה"ל ואת כל שלבי התמחותו עשה בבית החולים הממשלתי לגליל בנהריה.

"כאשר התחלתי להתמחות ברפואה, תחילה בפנימית ואחר כך בהתמחות-על ביתר לחץ דם ונפרולוגיה, בית החולים שלנו שכן בצריפים ישנים. בצריף אחד הצטופפו אז המחלקה הפנימית והיחידה האורולוגית, בפרוזדור מוקמה היחידה לטיפול נמרץ כללי ובעוד פינה – יחידת טיפול נמרץ לב. מתחת לרצפה התרוצצו לפעמים עכברים".

"בתוך זמן קצר יחסית, הצליחה הפקולטה לשפר את איכות הרפואה בגליל. היא מכשירה ומצמיחה דור חדש, משובח ואיכותי"

"כבר בכיתה ז' בבית הספר היסודי בכפר ידעתי שאהיה רופא", הוא מספר. "הורי לא היו אנשים חולים במיוחד, אבל ראיתי סביבי חולים לא מעטים מקרב השכנים. התחלתי לקרוא על מחלות. הנושא ריתק אותי. לא היתה אז טלוויזיה ולכן קראנו יותר. בכפר שלנו הייתה מרפאה קטנה מאוד. רמת הרפואה לא היתה גבוהה וכך גם בכפרים הנוספים שהכרתי.

"כאשר התחלתי להרהר במה אעשה כשאהיה גדול, חיפשתי מקצוע שבו אוכל לעזור לאחרים. בני הדודים שלי, הרופאים, ניסו לדבר על לבי: 'למה לך? לא כדאי. זה הרי מקצוע קשה, תובעני. תמצא לך תחום אחר, יותר נוח, יותר קל'. אבל אני גיבשתי בהדרגה את ההחלטה, מתוך רגש עמוק, שעלי לעסוק בתחום שבו אוכל לעזור לאחרים, כי נתינה מהלב, מתגמלת הרבה יותר מכל דבר אחר".

על תעודות ההוקרה שקיבל, אומר ד"ר חסאן: "ברור שאני חש סיפוק עצום. כל תעודה רק מעידה על ההערכה והתרומה להוראה, וזה שווה לטעמי לפעמים הרבה יותר מתגמול אחר. אין לזה מחיר. מי שנבחר כמרצה או מדריך מצטיין, מקבל בזה למעשה הערכה מהסטודנטים שאותם הוא מכשיר.

"אומרים שזו הערכה הדומה לתשואות הקהל באולם, לאחר הופעה מוצלחת של אמן. ההקבלה הזאת נכונה, משום שבעיני הרפואה היא אמנות וגם הוראת רפואה היא בגדר אמנות. לטעמי כל רופא צריך להיות חוקר אבל גם מורה כדי להעביר את ה'מקל' לדור הבא.

"כאשר אני התחלתי בלימודי רפואה, הייתי הצעיר השלישי בלבד מג'וליס שפנה לכיוון הזה. והנה עתה יש לנו בכפר, רק מקרב תושבי המקום, 12 רופאים. שמתי לב שצעירים נוספים רוצים ללמוד רפואה. כאשר אני חושב על השינוי שהתחולל כאן אני אומר לעצמי: 'כן ירבו' וגם 'הנה חלק מחלום הנעורים שלך התגשם'. יש לנו כיום בכפר שתי מרפאות של קופות החולים, כללית ולאומית, בנוסף לרופאים העצמאיים".

ד"ר חסן מעריך את מערכת הבריאות בארץ. "אני חייב לומר בכנות רבה: חרף העובדה שאנחנו בסך הכל מדינה קטנה עם משאבים מצומצמים ולא מעט בעיות אחרות, בכל מה שנוגע לרפואה, למרות הקשיים, כאן ממש גן-עדן. אין להתבייש ברפואה שלנו, כי היא בצמרת המדינות המפותחות. לא מכבר עמדתי על כך בעת ביקור משפחתי בקנדה. אפילו שם ראיתי את ההבדל – והכף נוטה, בלא מעט תחומים, ובבירור, לטובתנו".

יום פתוח בפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר-אילן, ב-2014 (צילום: יח"צ)

יום פתוח בפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר-אילן, ב-2014 (צילום: יח"צ)

"כשהתחלתי בלימודי רפואה, הייתי הצעיר השלישי בלבד מג'וליס שפנה לכיוון הזה. והנה עתה יש לנו בכפר, רק מקרב תושבי המקום, 12 רופאים"

עם הקמת הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בגליל, לפני כחמש שנים, הצטרף ד"ר חסן לסגל המורים כרכז תכנית הלימודים בקורס יק"ר (יסודות קליניים ראשונים) במסלול התלת-שנתי. במקביל, הוא מדריך סטודנטים בסבבים הקליניים בבית החולים.

"אני רואה בהוראה ובהנחיית סטודנטים לרפואה מלאכת קודש ושליחות", אמר. "יש חשיבות רבה להעניק את הכלים שיביאו להצלחת הסטודנטים כרופאים טובים ומוכשרים בעתיד. בכל פעם שאני פוגש סטודנטים שלי אני מתרגש מאד - וחש סיפוק אדיר מהתרומה הצנועה שלי לחינוך דור העתיד של הרופאים. כרופא, מרצה ומדריך אני רואה לנגד עיני את החובה לנסות ולהעביר לצעירים את הידע והניסיון שצברתי לאורך השנים.

"למרות העומס האדיר המוטל על הרופאים העוסקים גם בהוראה, עלינו לזכור שבחרנו במקצוע הזה שהוא שליחות ושהמשימה שלנו כרופאים היא קודם כל לרפא, להטות אוזן קשבת ולהיות לעזר למטופלים ולעשות הכול כדי להקטין את סבלם. רופאים ומחלקות שלא מכשירים סטודנטים לקראת עתידם המקצועי, חוטאים לתפקידם ולמטרתם. עלינו לזכור שסטודנטים הם נכס שיש לטפח ולהאדיר.

"אני מכיר מקרוב את הדרך שבה בוחרים אצלנו מבין כל אלו שמידפקים על שערי הפקולטה לרפואה. את הסטודנטים בוחנים כיום בסימולציה שחושפת לא רק את יכולותיהם כתלמידים מצטיינים עם ציונים גבוהים במיוחד, אלא חושפת את 'האישיות הרפואית' של כל אחד מהם. וזה בהחלט חשוב".

כתושב הגליל, ד"ר חסן קורא לכל הגורמים האחראים לתת עדיפות עליונה למקצוע הרפואה ולהתפתחותו באזור. "ממשלת ישראל", אמר, "חייבת להמשיך ולתמוך, להשקיע ולחזק את הפקולטה לרפואה בגליל, כיוון שהיא נכס למדינה כולה וכמובן לגליל בפרט. עובדה, ויש אומרים שזה ממש בגדר נס, שבתוך זמן קצר יחסית, הצליחה הפקולטה לשפר את איכות הרפואה בגליל. היא מכשירה ומצמיחה דור חדש, משובח ואיכותי - מאות רופאים - ומחזירה את טובי בניה ורופאיה לארץ, כדי להתמחות כאן".

לדבריו, "הגדלת התקציבים והתקנים לבתי החולים בגליל תסייע לסטודנטים להישאר ולהשתקע כאן ובזה להביא לפיתוח האזור. אני פונה בהזדמנות הזאת גם לעמיתי הרופאים, מנהלי המחלקות ומנהלי בתי החולים ומבקש להם להזכיר את חשיבות הכשרת הסטודנטים. אני מפציר בהם להמשיך ללמד ולטפח את הדור הבא למרות המחסור בזמן ולפעמים גם במשאבים".

"לסטודנטים שלי אני אומר", מסכם ד"ר חסן, "התמידו ללמוד ולהעצים את הידע שלכם. חקרו, השכילו, השקיעו והעבירו את המקצוע המרתק הזה הלאה לדורות הבאים. רק בדרך הזו נוכל לחזק ולקדם את מערכת הבריאות בישראל כי המטופלים זקוקים לנו ואנו מחויבים לתת להם את הטיפול המסור, האיכותי, המיטבי והאנושי ביותר".

נושאים קשורים:  מגזין,  ד"ר כמאל חסן,  ד"ר דוניה חסן,  פרופ' רן טור-כספא,  הפקולטה לרפואה בגליל,  הדרכה,  לימוד רפואה,  הצטיינות,  ג'וליס
תגובות
24.12.2015, 18:58

דר חסן מגיע לך .אני מכיר אותך אישית למדנו יחד .תמיד הייתה ראשון חרוץ ומצליח אוהב את האנשים ונותן מכל הלב .ירבו רופאים כמוך . באיחולי הצלחה מ דר עבד בשיר

אנונימי/ת
25.12.2015, 09:50

נראה איש מרשים, כל הכבוד.

31.12.2015, 09:48

I very much enjoyed reading the article about Dr. Hasan. It seems that Dr. Hasan represents the old guard of physicians that look the patient in the eyes and later goes to the computer.. When you give a lecture the audience is very sensitive to the capacity of the lecturer to give, to be fully there , spontaneous, free, natural. All these beyond the specific knowledge on the subject he teaches. And he has been nominated five times!!! that .means a lot. congratulations.