חדשות

אחרי שני עשורים ו-15 שרי בריאות, ד"ר בועז לב עובר תפקיד

מי שכיהן במשך 21 שנה כמשנה למנכ"ל משרד הבריאות יעבור בעוד 10 ימים לתפקיד נציב הקבילות במשרד; בראיון מיוחד ל"דוקטורס אונלי" הוא אומר: "עלינו לטפל בכל סוגיית אי-השוויון: נעשים מאמצים, אבל אנחנו עדיין לא שם, לא הושג היעד"

ד"ר בעז לב, ראש צוות טיפול במגיפות. "ההמלצה נצורה" (צילום: אביר סולטן / פלאש 90)

בעוד עשרה ימים יחל ד"ר בועז לב, עד לא מכבר המשנה הרפואי למנכ"ל משרד הבריאות, בתפקידו החדש במשרד: נציב קבילות הציבור. הוא יחליף בכך את פרופסור חיים הרשקו. לתפקיד המשנה למנכ"ל כבר נכנס פרופ' ארנון אפק, שעד השנה שעברה כיהן כמנכ"ל המשרד, תחת שרת הבריאות יעל גרמן.

ד"ר לב מילא את תפקיד המשנה למנכ"ל במשך 21 שנה, תחת לא פחות מ-15 שרי בריאות – החל מד"ר אפרים סנה ועד יעקב ליצמן, בימים אלה. במהלך תקופה זו גם שימש כשלוש שנים (2003-2000) כמנכ"ל המשרד.

הוא בוגר המחזור הראשון של בית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, התמחה ברפואה פנימית, מחלות זיהומיות ומינהל רפואי וסיים השתלמות עמיתים בתחום רפואת כאב. טרם הגעתו למשרד הבריאות שירת ד"ר לב בצה"ל, וסיים כסגן קצין רפואה ראשי. הוא עמד בראש היחידה לאתיקה ב"מכון גרטנר" והוביל פרויקט בשם "פרלמנט הבריאות" - שיתוף הציבור בהכרעות רפואיות ובתיעדוף טכנולוגיות רפואיות.

"מקום מרכזי בתקופת כהונתי תפס האגף לשעת חירום – שנדרש להתמודד עם טרור, אירועי מלחמה, אסונות טבע"

בשיחה מיוחדת עם "דוקטורס אונלי", אומר ד"ר לב, כי בעיניו, "ההישגים הגדולים ביותר בתקופת כהונתי נוגעים לכל מה שניתן לכלול בהגדרה 'קידום הבריאות' - להביא את בריאות הציבור למקום יותר מרכזי בחיינו".

הוא מציין את הקמת המועצות הלאומיות השונות בתחום הבריאות, "שהפכו בארץ לגוף מייעץ שאין דומה לו בשום מדינה בעולם – גורם המספק למערכת תובנות מקצועיות יוצאות דופן בחשיבותן". הוא מציין גם את ייזום והובלת פרויקט "היוזמה לעתיד בריא 2020", למיפוי ולעיצוב מערכת הבריאות העתידית. כמו כן היה ממכונני הפרויקט הלאומי "ישראל פעילה ובריאה".

ד"ר לב מציין, כי במסגרת אחריותו כמשנה-הרפואי עמד בראש חטיבת הבריאות וטיפל בכל נושאי בריאות הציבור, טכנולוגיות, מידע רפואי , המועצות הלאומיות, הנחיות מקצועיות וגם האגף לשעת חירום. "באופן ישיר לא עסקתי באגף התקציבים או בכוח האדם, הכפופים למנכ"ל", הוא אומר.

לדבריו, "מקום מרכזי בתקופת כהונתי תפס האגף לשעת חירום – שנדרש להתמודד עם טרור, אירועי מלחמה, אסונות טבע. אחריות המשרד למד"א, וכל מערך האחריות לטיפול לפני ההגעה לבית חולים".

הוא מציין גם את החקיקה בשני העשורים האחרונים, הכוללת את חוק זכויות החולה, חוק ביטוח הבריאות הממלכתי, השינויים שהוכנסו לפקודת הרופאים, החקיקה וההסדרה הנוגעת למקצועות הרפואיים, הקמת מוקדי שירות ופרויקט המדדים הלאומי בקופות החולים ובתי החולים. "לא בכל אלו הייתי המוביל", אומר ד"ר לב, "אבל הנושאים הללו היו למעשה חלק מרכזי מאוד בעיסוקיי. אלו מהלכים שבחלקם התחלתי – ואני רואה לעצמי זכות גדולה להיות שותף בחלק גדול מהעשייה הזאת - אבל הם לא יסתיימו כאשר אני עוזב לתפקיד הבא".

"אני לא רוצה לראות מצב שבו חולה יקבל שירות מהיר במערכת הפרטית רק משום שיש לו כסף שאין לחולה אחר"

הוא מבקש להדגיש: "כל הזמן קיימת עבודה משותפת של מומחי המשרד עם המחוקק. המערכת צריכה לעמוד כל הזמן מול אתגרים ויהיה עליה למצוא דרכים להתייעל ולהשתפר כל הזמן. לא לשקוט, להתקדם ולהשתכלל תוך כדי תנועה. יש להגדיל את עצמאות המערכת האשפוזית ולמצוא את הדרך הטובה ביותר לבצע הפרדות בין מצבו של משרד הבריאות כרגולטור וגם כבעלים של בתי החולים הממשלתיים".

לדבריו, "אנחנו כאן בעיצומו של תהליך שלא הבשיל עדיין. יש גם צורך בהסדרה נכונה ונבונה בין מערכת הרפואה הציבורית לזו הפרטית. אני לא רוצה לראות מצב שבו חולה יקבל שירות מהיר במערכת הפרטית רק משום שיש לו כסף שאין לחולה אחר. לא יתכן מצב שזו תהיה מערכת רק לבעלי ממון. עלינו לטפל בכל סוגיית אי-השוויון: נעשים מאמצים, אבל אנחנו עדיין לא שם, לא הושג היעד".

בעוד עשרה ימים יחל ד"ר לב בתפקידו כנציב הקבילות, והוא יקבל את תלונות הציבור על התנהלות רופאים ובעלי מקצועות אחרים בתחום הרפואי. "באחריות הנציב היא להחליט מה הולך לטיפול בערכאה שיפוטית או המשמעתית", הוא מסביר.

נושאים קשורים:  חדשות,  ד"ר בועז לב,  משרד הבריאות,  משנה למנכ"ל משרד הבריאות,  ראיון,  אי שוויון,  רפואה פרטית,  רפואה ציבורית
תגובות
אנונימי/ת
04.01.2016, 23:54

השורד הנצחי - מה סודך?

אנונימי/ת
05.01.2016, 06:42

יישר כוחו..

אנונימי/ת
05.01.2016, 10:28

הסוד פשוט - לדבר ולזום פחות, לבצע את מה שאומרים לך ואיך שאומרים...

05.01.2016, 16:50

מאחלת לך הצלחה בתפקיד החדש ואין לי ספק שהצדק יהיה נר לרגליך.