חדשות

"וולפסון": פרוצדורה זעיר-פולשנית חדשנית לטיפול בשברי אי ספיקה של הסקרום

לדברי יוזמי השיטה, ד"ר רפאל לוטן וד"ר יגאל ברונשטיין, השיטה החדשה הפחיתה ב-50% את עוצמת הכאב בחולים הסובלים מאי-ספקיה של עצם העצה, ואיפשרו למי שלא הצליחו ללכת מטר מרחק הליכה של 21 מטר בממוצע, כבר אחרי הניתוח

במהלך ההליך החדשני שפותח ב"וולפסון" (צילום: "וולפסון")

במחלקה לאורתופדיה במרכז הרפואי "וולפסון" הוכנסה לשימוש שיטה חדשנית, המשפרת לדברי בית החולים את יכולת ההליכה ומפחיתה כאבים אצל מטופלים הסובלים משברי אי-ספיקה של עצם העצה (סקרום) ומכאבים כרוניים כתוצאה מכך. בעקבות הטיפול, נמסר אתמול (א') מבית החולים, דיווחו מטופלים על ירידה ב-50% ברמת הכאב.

בית החולים מסר עוד, כי מטופלים שאיבדו את יכולת ההליכה כתוצאה ממצבם הקליני אף שבו למוביליות לאחר ההליך שעברו. ההליך הוא פיתוח של מנתחי הגב ד"ר רפאל לוטן, מנהל המחלקה וד"ר יגאל ברונשטיין, מנהל השירות לניתוחי עמוד השדרה.

הטכניקה החדשנית מיועדת במיוחד למטופלים מעל גיל 70, ובמיוחד לאלה שבעקבות מצב מתמשך של אוסטיאופורוזיס החלו לסבול משברי אי-ספיקה של עצם העצה - העצם המחברת בין עמוד השדרה המותני לאגן.

ד"ר רפאל לוטן (צילום: "וולפסון")

ד"ר רפאל לוטן (צילום: "וולפסון")

ד"ר לוטן: "החידוש בטכניקה המבוצעת הוא בהצלבת המחטים, המאפשרת פיזור רחב יותר של הצמנט ומתן מענה לכלל מרכיבי השבר"

ד"ר לוטן מסר, כי בעקבות הטיפול החדש – המתבצע בפעולה ניתוחית זעיר-פולשנית - מטופלים שדיווחו על רמת כאב טרום-ניתוחית של 6.3 בסולם של 10 מסרו לאחר מכן כי חלה הפחתה של כ-50% בעוצמת הכאב. לדבריו, מטופלים שיכולת ההליכה הטרום-ניתוחית שלהם עמדה על פחות מ-1 מטר היו מסוגלים - כבר למחרת הניתוח - להגיע למרחק הליכה של 21 מטרים בממוצע.

במעקב של כשנה אחר המטופלים, מסר ד"ר לוטן, נמצא כי התוצאות הקליניות נשמרו. מאמר בנושא הוגש לפרסום בכתב עת רפואי בינלאומי.

ד"ר לוטן אמר, כי "שברי עצם העצה גורמים לפגיעה קשה בתפקוד, עקב כאבים קשים בעמידה ואף במהלך ישיבה. קיים קושי באבחון שבר מסוג זה, מה שמוביל לכך שהמטופל, לעתים, נאלץ לסבול תקופה ממושכת מכאבים עזים. השבר עצמו מתרחש עקב טראומה מינורית, ולרוב אף ללא טראומה כלל, בקרב בני הגיל השלישי הסובלים מבריחת סידן".

הפתרונות הקיימים בתחום זה עד לאחרונה סיפקו מענה חלקי בלבד לתופעה, שלא טיפל בכל מרכיבי השבר. "השיטה הרפואית שפיתחנו מיועדת להעניק מענה שלם, וטיפול לכלל מרכיבי השבר", אמר ד"ר לוטן.

ד"ר לוטן וד"ר ברונשטיין הוסיפו: "שבר של עצם העצה מתאפיין בכך שיש לו שלושה מרכיבים שונים הדורשים התייחסות: שני רכיבים אורכיים ורכיב נוסף, רוחבי. הבנו שאלמלא יינתן מענה רפואי לשלושתם, המטופלים ימשיכו לסבול מכאבים ומקשיים בהליכה".

על שיטת הטיפול מסר ד"ר לוטן: "הפרוצדורה כוללת החדרת ארבע מחטים תחת שיקוף לעצם העצה, ניפוח בלון זעיר המוחדר דרך המחטים, הסרת הבלון והזרקת צמנט אורתופדי לחלל שנוצר. הצמנט מתקשה בתוך מספר דקות, מייצב את השבר ובכך מפחית את הכאבים. החידוש בטכניקה המבוצעת הוא בהצלבת המחטים, המאפשרת פיזור רחב יותר של הצמנט ומתן מענה לכלל מרכיבי השבר".

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח,  לפורסקופיה,  המרכז הרפואי וולפסון,  חדשנות,  ד"ר רפאל לוטן,  ד"ר יגאל ברונשטיין,  עצם העצה,  סקרום
תגובות
01.11.2016, 23:06

מרשים