חדשות

כ-4,500 סטודנטים לרפואה החלו את לימודיהם בפקולטות ברחבי הארץ

באוניברסיטת תל-אביב החלו את לימודי הרפואה קרוב ל-200 סטודנטים, בתכנית ארבע-שנתית ושש-שנתית; מסלולי לימוד חדשים נפתחו בטכניון

הפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר אילן (צילום: יח"צ)

קרוב ל-4,500 סטודנטים לומדים רפואה בישראל, בחמישה בתי ספר ברחבי הארץ; כך נמסר ממוסדות הלימוד השונים לבקשת "דוקטורס אונלי". בארבעה בתי ספר לרפואה החלה שנת הלימודים כבר בשבוע שעבר, והשבוע מתחילים הלימודים באוניברסיטה העברית בירושלים.

במספר הכולל של תלמידי רפואה (4,492) נכללים גם מי שהגיעו מחו"ל כדי ללמוד את המקצוע דווקא בישראל. בארבעה בתי ספר הצטרפו לשנת הלימודים הראשונה ברפואה מעל 700 סטודנטים חדשים. כל השאר ממשיכים בלימודיהם מהשנים הקודמות. חלקם לומדים במסלול שלוש או ארבע-שנתי, שאינו מוצע בכל המוסדות.

האוניברסיטה העברית

בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית ו"הדסה" בירושלים לומדים השנה 1,040 תלמידים, כאשר 173 מהם תלמידי שנה א'. מספר התלמידים בשנים הפרה-קליניות בתשע"ז הוא 523 ומספר התלמידים בשנים הקליניות - 517. עוד נמסר, כי 157 מתלמידי בית הספר שסיימו את שנת הלימודים הששית יוצאים עתה לסטאז' בבתי החולים השונים. השנה הונהגו חידושים בתכנית הלימודים לרפואה במוסד.

אוניברסיטת תל-אביב

באוניברסיטת תל-אביב, שבה יש שני מסלולי לימוד – שש-שנתי וארבע-שנתי - לומדים השנה 1,167 סטודנטים. בתכנית השש-שנתית לומדים 845 תלמידים, כשמתוכם 126 הם סטודנטים חדשים. במסלול בתכנית הארבע-שנתית לומדים 322 תלמידים, שמתוכם 67 חדשים. מספר הסטאז'רים בוגרי הפקולטה שהחלו לעבוד השנה בבתי החולים המסונפים למוסד עומד על כ-170.

גם אוניברסיטת תל-אביב מסרה כי הונהגו חידושים בתכנית הלימודים השנה. בין השאר, נמסר, תכנית האנטומיה שונתה והפכה למעשית יותר, על ידי שילוב הדימות בתכני הוראת האנטומיה. כמו כן, הוכנס לתכנית קורס אינטראקטיבי בפיזיולוגיה וקורס מקוון בווירולוגיה. בנוסף, נפתח קורס בחירה בשנה א' למעורבות חברתית ובשנים הקליניות הושם דגש רב יותר על מיומנויות, התנהגות ומידות.

הטכניון

בפקולטה לרפואה בטכניון לומדים השנה 942 סטודנטים. 287 הם סטודנטים חדשים, ו-120 מתוכם החלו את לימודיהם במגמה מדעית חדשה. מסלול זה מיועד לתת לסטודנטים הזדמנות להחליט במהלך השנתיים הראשונות ללימודי הרפואה שלהם אם פניהם לרפואה קלינית או למחקר ולפיתוח במדעי הרפואה. כמו כן, מתקיים מסלול לימודים משותף עם הפקולטה להנדסה ביו-רפואית של הטכניון, שבה ניתן לקבל 3 תארים: בוגר למדעים במדעי הרפואה, מוסמך למדעים בהנדסה ביו-רפואית ודוקטור לרפואה יחד עם הנדסה ביו-רפואית.

הטכניון מסר, כי מסלול לימודים חדש נפתח בשיתוף אוניברסיטת חיפה בתחום בריאות הציבור, והוא כולל גם הרחבת המיומנות באיסוף המידע, בשיטות מחקר, בקריאה ביקורתית, בניתוח ובעיבוד מידע, ובמתן כלים לקבלת החלטות במדיניות הבריאות.

בנוסף, הטכניון עידכן כי הוספו קורסים מותאמים לעידן הטכנולוגי וה"ביג דאטה", העוסקים בניהול, בקבלת החלטות וכן קורסים בדגש על חקר הסרטן. כן תוגברו לימודי התקשורת הבין-אישית כחלק מהכשרת רופאי העתיד, והם נלמדים עתה לאורך כל שנות לימודי הרפואה (השנים הפרה-קליניות והקליניות), גם כדי לחזק את הקשר עם הקהילה.

לדברי הטכניון, לתחום ההוראה האמבולטורית צורף המרכז הרפואי "לין" של "כללית". בהוראת האנטומיה הוכנס חידוש, כשבנוסף ללימודי האנטומיה הקלאסית הוכנסה לתכנית הוראת אנטומיה מבוססת CT, במסגרתה הסטודנטים נחשפים לחומר התאורטי ובמקביל לרפואה מעשית ורנטגנית. במסגרת הוראת הרפואה הפנימית החל השנה קורס באולטרסאונד כחלק מהבדיקה הגופנית הבסיסית של המטופל.

אוניברסיטת בן-גוריון

בבית הספר לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע ובבית הספר לרפואה בינלאומית (התכנית לסטודנטים זרים בשיתוף אוניברסיטת קולומביה בניו-יורק) לומדים השנה כ-800 סטודנטים בכל שנות הלימוד. 172 מתוכם הם תלמידים חדשים.

אוניברסיטת בן גוריון מסרה, כי במסגרת תכניות הלימוד ברפואה הורחבו יוזמות בתחום החברתי והמעורבות של הסטודנטים בנושאים קהילתיים באזור. בין השאר, מוצע קורס בחירה להעברת סדנאות לנוער על סכנות בריאותיות שבצריכת אלכוהול מופרזת, וסדנאות להעברת חינוך מיני ועל מחלות מין הכוללות הדרכה בבתי ספר תיכוניים בדרום.

בנוסף, קורס בחירה חדש שמתחיל השנה לראשונה, בשיתוף עם המכינה הקדם צבאית במצפה רמון, כולל ליווי של חניכי המכינה, נוער בסיכון ובחלקו בעל עבר פלילי, בהכשרות ובמידע בתחום הרפואה כמו עזרה ראשונה והחייאה וחינוך מיני. כמו כן, במסגרת קורסי בחירה בתחום ההומניסטי לשם הרחבת אופקים והעשרה נוספו השנה שני קורסים חדשים לבחירה: על תולדות הרפואה בקולנוע וקורס על ההיסטוריה של הרפואה בישראל.

אוניברסיטת בר-אילן

בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בגליל החלו את לימודיהם 643 סטודנטים, כאשר 494 מהם סטודנטים לרפואה. במספר זה נכללים גם 123 סטז'רים המועסקים כבר בבתי החולים בצפון הארץ. במוסד שני מסלולי לימוד: תכנית תלת-שנתית לסטודנטים לרפואה שהשלימו בהצלחה שלוש שנות לימודים ראשונות קודמות בפקולטות לרפואה בחו"ל ותכנית ארבע-שנתית לבעלי תואר ראשון, בעיקר מישראל, בלימודי מדעים.

את השלב הקליני עושים הסטודנטים בששה בתי החולים המסונפים לפקולטה ובמרפאות הקהילה באזור הצפון. בתי החולים הם: זיו בצפת, פורייה, המרכז הרפואי לגליל בנהריה ושלושה בתי החולים בנצרת.

לדברי הפקולטה לרפואה בגליל, השנה לראשונה הצטרפו לציבור הסטודנטים עתודאים, בוגרי תואר ראשון בביולוגיה, שהחליטו להמשיך וללמוד רפואה בגליל ובקורס ייעודי ברפואה צבאית.

נושאים קשורים:  חדשות,  לימודי רפואה,  אוניברסיטת תל אביב,  האוניברסיטה העברית,  הטכניון,  אוניברסיטת בן גוריון,  הפקולטה לרפואה בגליל
תגובות