חדשות

משרד האוצר אינו מתכוון להמשיך לממן את המענקים לרופאים העוברים לפריפריה

לפי דיווח בערוץ 2 אמש, משרד האוצר הודיע כי "נחיצות המענקים פחתה לאחר שהמטרה שלשמה ניתנו - מעבר משמעותי של רופאים לפריפריה - הושגה"; בשנה שעברה בעקבות לחץ ציבורי הקצתה ועדת הכספים 75 מיליון שקלים נוספים לטובת המענקים

שר האוצר משה כחלון. התחייב לפתור את העניין בתוך שבוע (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

(עודכן 13:14) בתקציב המדינה לשנה הקרובה לא נכללת הקצאת המענקים שהובטחו לרופאים המתמחים העוברים לעבוד בבתי החולים בפריפריה; כך דווח אמש (יום ב') בחדשות ערוץ 2. משרד האוצר אישר בתגובה לדיווח כי אין בכוונתו לתקצב יותר את המענקים, בנימוק כי "נחיצות המענקים פחתה".

התכנית המקורית קבעה כי המתמחים שיעברו לפריפריה או לעבוד במקצועות במצוקת כוח אדם יקבלו מענק בסך 300 אלף שקל ואילו רופאים שיעברו למקצוע במצוקה ולפריפריה המענק שמיועד להם יגיע לכ-500 אלף שקל לכל אחד. המענקים חויבו במס הכנסה. בסך הכול הוקצו לעניין 75 מיליון שקל בשנה, עד תום ההסכם (2019). בתי החולים בפריפריה שזיכו במענקים היו "זיו" בצפת, "סורוקה," בבאר-שבע, "פורייה", בטבריה או "יוספטל" באילת.

אמש דווח בערוץ 2, כי מי שגילתה על כוונת הממשלה לבטל כעת את המענקים היא ח"כ אורלי לוי-אבקסיס. לפי הדיווח, היא פנתה לשר האוצר משה כחלון בבקשה "לבטל את הגזירה ולהמשיך לתת את המענקים בדיוק כפי שהמדינה התחייבה".

ח"כ אבקסיס אמרה בדיווח בערוץ 2: "לא שרק חסרים המון רופאים מתמחים בפריפריה - תוחלת החיים של תושבי הפריפריה קצרה משל תושבי המרכז. שיעור תמותת התינוקות גדול כמעט פי שניים בפריפריה לעומת מרכז הארץ. היום אנחנו חוזרים על אותו מאבק שהצלחנו וצלחנו בתקציב הקודם". דברי ח"כ אבקסיס נאמרו לקראת דיון שיזמה יחד עם ח"כ מיקי זוהר ("ליכוד"), במסגרת השדולה למען הפריפריה.

בשנה שעברה גם ניסה משרד האוצר לא לממן את המענקים, אלא שבעקבות הסערה הציבורית שנושא זה גרר, החליטה בסופו של דבר ועדת הכספים להעניק תוספת של 75 מיליון שקל לתקציב המענקים לרופאים לשנת 2016.

מזכ"לית ההסתדרות הרפואית, עו"ד לאה ופנר, מסרה בתגובה לדיווח: "מענקי הפריפריה והמקצועות במצוקה שההסתדרות הרפואית השיגה בהסכם 2011 הוכחו במבחן המציאות כאמצעי יעיל ביותר למשיכת רופאים הן לפריפריה והן למקצועות במצוקה. לצערנו ולשמחתנו היה ניצול מקסימלי של מענקי הפריפריה והמקצועות במצוקה מכוח ההסכם. כתוצאה מכך, המענקים ההסכמיים נגמרו לפני כשנתיים. בשנתיים האחרונות מנהלת הר״י כל שנה מאבק במטרה לשכנע את האוצר להקצות עוד כספים למענקים".

תגובת משרד האוצר: "המשרד מילא את ההתחייבות למתמחים במלואה ובהתאם לסיכום עם ההסתדרות הרפואית. נחיצות המענקים פחתה לאחר שהמטרה שלשמה ניתנו - מעבר משמעותי של רופאים לפריפריה - הושגה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ההסכם בעניין הסתיים לפני כשלוש שנים ומאז מדי שנה מועבר כסף מהאוצר לטובת הנושא. אנחנו מאמינים שגם השנה יושג תקציב לכך".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד האוצר,  שר האוצר משה כחלון,  מענקים,  מקצועות במצוקה,  פריפריה,  הר"י
תגובות