חדשות

מנכ"ל "כללית" הפורש: הרפורמה לקיצור התורים לניתוחים תקועה בגלל מאבקי אגו

לפי דיווח ב"דה-מרקר", אלי דפס אמר בתדרוך לתקשורת לפני עזיבתו את התפקיד: "אגף התקציבים באוצר רב עם משרד הבריאות על הקופון שכל אחד יגזור בדרך. אני מתעסק בכך באופן אישי כבר זמן רב, משגר מכתבים 'לכל העולם', אבל הכסף לא מגיע"

חדר ניתוח, כלי ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

מנכ"ל "שירותי בריאות כללית", אלי דפס, המסיים את תפקידו בסוף החודש כדי להתחיל לשמש כיו"ר "אל על", אמר אתמול (א') בתדרוך לתקשורת, כי יש לתת מענה דחוף למחסור הגדל והולך ברופאי משפחה. דפס, על פי דיווח על התדורך ב"דה מרקר", ממליץ לקדם תכנית לאומית בנושא זה. הוא גם מתח ביקורת על היעדר "תכנון מרכזי-לאומי", כהגדרתו, להכשרה ולוויסות סטודנטים לרפואה בהתאם למקצועות רפואיים הנמצאים במצוקת כח אדם.

דפס אמר, כי על מנת לשמור על היחס הקיים של רופאי משפחה (0.65 ל-1,000 נפש), כאשר הגידול השנתי באוכלוסיית ישראל עומד על 2% ו-200 רופאים פורשים מדי שנה, נדרשת הכשרה של יותר מ-400 רופאי משפחה בשנה. "בפועל מוכשרים רק כ-100 ונדרשת תכנית לאומית במהרה כדי לגשר על הפער הזה", אמר דפס.

"הצורך הרפואי לא מנוהל", אמר עוד דפס בהתייחסו להכשרת רופאים למקצועות שבמצוקת כוח אדם. "גם אם בישראל ישנם 3.4 רופאים ל-1000 נפש, השאלה היא אם אלו הרופאים המתאימים". הוא קרא למשרד הבריאות ולהר"י "לקחת אחריות ולבנות את מערכות הבריאות בצורה מתוכננת".

אלי דפס (צילום: שירותי בריאות כללית)

אלי דפס (צילום: שירותי בריאות כללית)

דפס מתח ביקורת על היעדר "תכנון מרכזי-לאומי", כהגדרתו, להכשרה ולוויסות סטודנטים לרפואה בהתאם למקצועות רפואיים הנמצאים במצוקת כח אדם

דפס ציין עוד, כי אחת הבעיות המרכזיות במערכת הבריאות בישראל, ואולי המרכזית שבהן, היא "חוסר היערכות המדינה להזדקנות האוכלוסייה". "בכל העולם", אמר, "האוכלוסייה מזדקנת, אבל בישראל השינוי יותר דרמטי. מ- 2006 ועד 2030 מספר הקשישים בני ה-65 ומעלה בישראל יוכפל – אבל אין משאבים כדי לתת מענה לכך ואין מגדילים את מספר מיטות האשפוז בהתאם לקצב הגידול הזה".

בנוסף התייחס דפס לפער שבין המרכז לפריפריה במערכת הבריאות. "הקמת בית חולים נוסף בנגב עדיין איננה נראית באופק. קיים מחסור חמור בשירותי שיקום ואשפוז ממושך בפריפריה. כמו כן, יש שיעור נמוך במיוחד של מיטות אשפוז כלליות בפריפריה בהשוואה למרכז הארץ. המדינה איננה נותנת 'מבחני תמיכה' ותמריצים משמעותיים לקופות החולים כדי לצמצם את האי-שוויון, והתוצאה היא לא רק פגיעה בבריאות אלא בעיקר באיכות החיים של תושבי הפריפריה. איכות חיים ירודה כמוה כמוות חלקי", התבטא דפס.

בעיה אחרת שעליה עמד היא אורכי התורים לקבלת טיפול במערכת הבריאות הציבורית. לדבריו, "הם הסיבה המרכזית לנהירת הציבור למערכת הפרטית". הוא מתח ביקורת על משרדי האוצר והבריאות "המעכבים כבר חודשים ארוכים את התקציב שהובטח לטיפול בקיצור התורים".

דפס אמר כי הסיבה לעיכוב ברפורמה היא "מאבקי אגו בין שני המשרדים. אגף התקציבים באוצר רב עם משרד הבריאות על הקופון שכל אחד יגזור בדרך. אני מתעסק בכך באופן אישי כבר זמן רב. משגר מכתבים 'לכל העולם', אבל הכסף לא מגיע והמצב הזה נוח לכולם משום שהכסף נשאר בקופת המדינה".

בהתייחסו להחלטת בג"ץ למנוע התמודדות מנהל שאינו רופא לנהל את "וולפסון", ולקבוע כי הסמכות לתנאי הסף בעניין זה היא של המדינה, אמר דפס כי הוא סבור שאין מניעה למנהל לכהן בתפקיד זה.

"זוהי טעות להתנגד למנהל בית חולים שאיננו רופא", אמר דפס, "ניתן בקלות להתמודד עם הפער בידע הרפואי על ידי מינוי רופא שיעבוד בצמוד למנכ"ל. המיומנות שלי, לדוגמא, היא שאני יודע לשאול את השאלות ולקבל החלטות. כשלא ידעתי משהו בהקשר למערכות חדשניות, רופאים-מומחים באו והסבירו לי את האלטרנטיבות ואני קיבלתי את ההחלטה".

נושאים קשורים:  חדשות,  שירותי בריאות כללית,  אלי דפס,  מערכת הבריאות,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  רפורמה לקיצור תורים,  "דה מרקר"
תגובות
אנונימי/ת
15.05.2017, 20:31

דפס - אתה חלק מהבעיה - לא ראינו כיצד הכללית תיעדפה את הפריפריה במה שהתאפשר לה

15.05.2017, 21:28

הפתרון לקיצור תורים לניתוחים תלוי במנכ"ל הקופה ולא באוצר. תסירו את ההגבלה של תקרת ניתוחים בחודש למנתחים בקהילה ואורך התור יתקצר לחודש ומטה בלבד!

אנונימי/ת
16.05.2017, 17:43

אבל הכי חשוב לליצמן לדחוף את הקאנאביס לצרכנים. שום עיכובים ברפורמה הזאת לא יהיו.
זה הרי ביזנס גדול כבר בכל העולם אז למה לא כאן ?
מי אמר שאין לפוליטיקאים שכל עקום ?

אנונימי/ת
17.05.2017, 10:12

אלי דפס היה חלק מהותי מהבעיות אותן הוא מפרט בבהירות רבה יש לציין. במקום לחשוב איך לטייב את השרות לציבור ולצמצם את הפער הבלתי נתפס בין המרכז לפריפריה התעסק מר דפס בשמירה על כיסאו, ניהול בינוני, ללא כל מעוף וכפרס מונה ליו״ר אל-על. אין דין ואין דיין הכל קשרים בלי כישורים....

אנונימי/ת
18.05.2017, 05:16

מנהל בנוני שלא הותיר שום חותם על מערכת הבריאות, חבל על אל על