חדשות

הפתרון של פרופ' אפק להגדלת מספר הסטודנטים לרפואה הלומדים בישראל

בראיון ל"דה מרקר" מציע מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר וראש הוועדה המקצועית לבחינת הקמת הפקולטה לרפואה באריאל, להגביר את לימודי השדות הקליניים ולהוסיף תקנים לרופאים שילמדו סטאז'רים

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק (צילום: פלאש 90)
פרופ' ארנון אפק, משנה למנכ"ל "שיבא", הדיקאן המיועד לביה"ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן. צילום: פלאש 90

"אם יגדל מספר השבועות שבהם מלמדים סטודנטים לרפואה בבתי החולים מ-30 ל-40 שבועות בשנה, בקבוצות של 10-8 – כמובן אם רק יינתנו לכך כל המשאבים הדרושים לתקנים נוספים לרופאים שייקחו על עצמם ללמד את הסטודנטים בשדות הקליניים - יגדל במאות מספרם של הסטודנטים לרפואה הלומדים בישראל. מהלך כזה יוסיף עוד רופאים למערכת וגם תיפתר בעיית צוואר הבקבוק במחלקות הילדים". כך אמר פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, בראיון לרוני לינדר-גנץ המתפרסם הבוקר (א') ב"דה מרקר".

פרופ' אפק, שעמד בראש הוועדה המקצועית שבחנה את הקמת הפקולטה לרפואה באריאל, אמר עוד כי יש כיום מספיק בוגרי בתי ספר לרפואה שמחפשים התמחות ויכולים למלא תקנים ולתרום למשימת לימודי הסטודנטים במקצועות שבהם חסרים רופאים לטווח ארוך כמו רפואה פנימית, ילדים, כירורגיה, נשים, יולדות ופסיכיאטריה. "בכך גם המחלקות ירוויחו יותר רופאים", ציין אפק בראיון.

עוד הוא מציע לייצר בחינת רישוי אחידה לבוגרי לימודי רפואה בישראל ובחו"ל. "זה קשה כי הבחינה הישראלית מחולקת לכמה חלקים ויצטרכו לאחד לבחינה אחת, אך יש צורך בקביעת קריטריונים אחידים וברורים למעבר לסטאז'", אמר ל"דה מרקר".

על פי הנתונים שהוצגו בראיון, שיעור הרופאים המועסקים בישראל שהוכשרו בחו"ל עמד ב-2016 על 58.1% - כמעט פי שלושה מהממוצע במדינות ה-OECDי(20.3%). ישראל היא שיאנית בשיעור הרופאים שלמדו מחוץ למדינה. כיום לומדים בארץ יותר מ-5,000 סטודנטים לרפואה ומספרם המדויק של הלומדים בעשרות בתי ספר בחו"ל – כמה אלפים – לא ידוע.

בראיון הודה פרופ' אפק כי רמת הלימודים בחו"ל אינה אחידה, יש שלמדו בתי ספר טובים מאוד ויש שלמדו ברמה נמוכה מאוד, "כולל כאלה שלא עומדים בסטנדרט מינימלי. מצב כזה לא קיים בקרב בוגרי רפואה בישראל".

נושאים קשורים:  פרופ' ארנון אפק,  סטודנטים לרפואה,  לימודי רפואה בחו"ל,  שדות קליניים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
23.12.2018, 12:06

הגאון מווילנה- להעמיס על מחלקות סתומות עם חולים במסדרון ו-Turnover של 12-15 קבלות חדשות ביום- עוד מטלות של הוראה.
אולי תתחיל בבית שלך בשיבא- שם בכלל פותחים התמחויות קליניות ("שדות")לסטודנטים במסלול ניו יורק או קפריסין, שעוזבים את הארץ לאחר סיום הלימודים- ממש אור לגויים.

אנונימי/ת
07.01.2019, 21:07

אהלן.
למרות שנראה שאתה ממש יודע הכל...
הסטודנטים של קפריסין הנם ישראלים, עם סוף לימודיהם הם עומדים במבחנים של אוניברסיטת לונדון, המדורגת מעל כל האוניברסיטאות הישראליות, אגב.
בדרך הם מבצעים מבחנים מעשיים, עיוניים, וחלקם אף מ ו ד ח י ם (!) מהלימודים אם לא עומדים בדרישות (להבדיל מבישראל, כאשר כל עוד לסטודנט/ית יש דופק ונשימה הוא מגיע לקו הגמר).
מרושם אישי כאשר, הייתי ברוטציה בשיבא במהלך ההתמחות, הסטודנטים הנ"ל של תכנית לונדון-קפריסין הנם יותר ממצויינים והרשימו אותי ביותר. כולם, אגב, מתכננים לחזור לעבוד כרופאים בישראל.

אנונימי/ת
23.12.2018, 18:19

מוזר.. יש עודף בבוגרי רפואה בארץ עם 10-15% אבטלה בקרב מי שסיים סטאז'... של מי האינטרס להציף את השוק ברופאים מובטלים?
לפתוח תקנים ובמקביל לסגור בתי ספר לרפואה