סוכרת סוג 2

מודל לקביעת הסיכון לסרטן הלבלב במטופלים עם סוכרת חדשה

פיתוח ותיקוף מודל לקביעת הסיכון לסרטן הלבלב בקרב מטופלים עם סוכרת חדשה

02.01.2019, 10:31
הדמיה של גידול בלבלב (מקור: ויקיפדיה)

מתוך המטופלים עם הופעה חדשה של סוכרת (new-onset diabetes, יNOD) המבוגרים מגיל 50 שנים, כ-1% מאובחנים עם סרטן הלבלב בתוך 3 שנים. החוקרים רצו לפתח ולתקף מודל לקביעת הסיכון לסרטן הלבלב במטופלים עם NOD.

לצורך כך, החוקרים אספו באופן רטרוספקטיבי נתונים מתוך 4 עוקבות של מטופלים שאינן תלויות או חופפות (1,561 משתתפים) עם NOD (בהתבסס על הסטטוס הגליקמי; הנתונים נאספו בעת האבחון ו-12 חודשים קודם לכן) בפרויקט Rochester Epidemiology Project מינואר 2000 ועד דצמבר 2015 ליצירת המודל. המודל הכיל ציונים עבור 3 גורמים שזוהו בעוקבה כקשורים ביותר לסרטן הלבלב (64 מטופלים עם סרטן הלבלב ו-192 עם סוכרת סוג 2): שינוי במשקל, שינוי בגלוקוז בדם והגיל בעת אבחון הסוכרת. החוקרים קראו למודל שלהם Enriching New-Onset Diabetes for Pancreatic Cancerי(ENDPAC). החוקרים תקפו את המודל ואת ציון החתך בעוקבה מבוססת אוכלוסייה בלתי תלויה של 1,906 מטופלים עם סוכרת; מתוך אלו, 9 מטופלים (82%) חלו בסרטן הלבלב בתוך 3 שנים של NOD.

בעוקבת הגילוי, מודל ה-END-PAC זיהה מטופלים שפיתחו סרטן הלבלב תוך 3 שנים מהופעת הסוכרת; ציון של לפחות 3 זיהה מטופלים שפיתחו סרטן הלבלב עם רגישות וסגוליות של 80%. בעוקבת התיקוף, ציון של לפחות 3 זיהה 7 מתוך 9 מטופלים עם סרטן הלבלב (78%) עם סגוליות של 85%; ההימצאות של סרטן הלבלב במטופלים עם ציון של לפחות 3 (3.6%) היה גדול יותר פי 4.4 מאשר מטופלים עם NOD. ציון END-PAC גבוה במטופלים שלא פיתחו סרטן הלבלב (חיובי שקרי) היה לעיתים עקב גורמים כגון שימוש בסטרואידים לאחרונה או ממאירות שונה. ציון END-PAC לא גבוה מ-0 (ב-49% מהמטופלים) משמעותו סיכון נמוך במיוחד לפתח סרטן הלבלב. ציון END-PAC של לפחות 3 זיהה 75% מהמטופלים בעוקבת הזיהוי יותר מ-6 חודשים לפני אבחון סרטן הלבלב.

לסיכום, בהתבסס על שינוי במשקל, שינוי בגלוקוז בדם, וגיל בעת אבחון הסוכרת, החוקרים פיתחו ותקפו מודל לקביעת הסיכון לסרטן הלבלב במטופלים עם NOD בהתבסס על הסטטוס הגליקמי. יש צורך במחקר פרוספקטיבי בלתי תלוי בכדי להמשיך לתקף מודל זה אשר עשוי לתרום לזיהוי מוקדם של סרטן הלבלב.

מקור:

Sharma, A. et al. (2018) Gastroenterology. 155(3)

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  סרטן הלבלב,  ביו-מרקרים,  סקירה,  מחקרים
תגובות