• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ציון לשבח ל"סורוקה" ול"אסף הרופא" על מניעת זיהומים נרכשים

משרד הבריאות העניק תעודות הצטיינות לפגיות ולבתי החולים שהשיגו את הציונים הגבוהים ביותר במניעת זיהומים. הנה רשימת המצטיינים:

המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. צילום: דוברות בית החולים

משרד הבריאות קיים אתמול (ג') את טקס הענקת תעודות ההצטיינות לפגיות וגם בכל הנוגע למניעת זיהומים נרכשים.

זו השנה החמישית שבה מבוצעת "תכנית הכוכבים" לבתי החולים המצטיינים בנושא הפגיות. התקציב שהועמד כדי לתמרץ אותם ולהעניק להם את הפרס הכספי על מאמציהם להצטיין עומד על סך של 220 מיליון שקל.

בתי החולים בכל הארץ שבהן פועלות פגיות חולקו לשלוש קטגוריות בהתאם לגודלם: מרכזי על, מרכזים רפואיים בינוניים ומרכזים קטנים. ההגדרה היא לפי מספר הלידות שבוצעו בהן בשנה שעברה.

הפגיות המצטיינות (לפי סדר א-ב) לשנת 2018 בהתאם לציוני הבקרה מטעם משרד הבריאות: מבין מרכזי העל - איכילוב, הדסה עין כרם, שיבא ושניידר; מבין המרכזים הבינוניים - ברזילי, העמק, וולפסון; מבין המרכזים הקטנים - בית החולים האנגלי, כרמל בחיפה ובית החולים הצרפתי בנצרת.

כמו כן צוין לשבח גם הפגיות שהראו את השיפור הגדול ביותר בין 2017 ל-2018. מבין מרכזי העל - הדסה עין כרם ושניידר; מבין המרכזים הרפואיים הבינוניים - וולפסון, ברזילי; ומבין המרכזים קטנים - בתי החולים האנגלי והאיטלקי (המשפחה הקדושה) בנצרת.

הבקרה מצאה כי המודל שנקבע לצורך הצטיינות הוכיח שגם הפגיות הקטנות בפריפריה יכולות לבצע שיפור משמעותי וליהנות מתגמול על כך. לאורך חמש השנים שבהן פועלת תכנית זו בולט איזון מלא גם בשיפור וגם בתגמול בין בתי החולים במרכז והפריפריה.

משרד הבריאות הודיע כי ימשיך לפעול  למען המשך השיפור באיכות הטיפול הניתן בפגיות, בהתאם לפרמטרים שנקבעו. זאת לאחר מיפוי כלל התוצאות ורמת השיפור שחלו בהן. משרד הבריאות הודיע כי בכוונתו להקצות גם השנה סכומי כסף לתגמול הפגיות על ביצועים בתכנית התערבות ספציפית בפגיות שרמת השיפור שלהן במהלך חמש שנות התכנית היתה נמוכה בהשוואה לאחרות, וזאת בנוסף לסכומי הכסף שהוקצו לכל פגיה לצורך הצטיידות מתקדמת יותר.

צוינו לשבח במניעת זיהומים נרכשים

גם בנושא מניעת זיהומים נרכשים צוינו לשבח בתי החולים השונים, שחולקו לשלוש קטגוריות: מרכזי על (יותר מ-700 מיטות), מרכזים בינוניים (700-400 מיטות) ומרכזים קטנים (פחות מ-400 מיטות אשפוז כלליות).

התכנית הלאומית למניעת זיהומים הופעלה לראשונה לפני שלוש שנים. במסגרת מודל התמרוץ, מתוגמלים בתי החולים על קידום תהליכים ועל הישגיהם במניעת זיהומים. עד כה חולקו לבתי החולים תמריצים על כך  בסכום מצטבר של למעלה מ-93 מיליון שקל.

עיקרי מודל התמרוץ בנושא הזיהומים כוללים: מדידת פעילות בית החולים, התשומות והתוצאות בתחומי התשתית הארגונית והמקצועית, ניטור והדרכות הצוות הרפואי בכל הנוגע להיגיינת ידיים וניקיון, מחשוב, תשתיות תומכות, מעבדה, ניטור זיהומים ותוצאותיהם, ניהול אנטיביוטיקה וחיסוני עובדים בהתאם לנהלים וסטנדרטים שקבע המשרד.  המדדים במודל התמרוץ הזה מתעדכנים בכל שנה על מנת להעלות את הסף, ולתמרץ אותם להתקדמות נוספת ולשיפור מתמשך.

השנה הופעל מודל הצטיידות רוחבי ובו תוגמל כל בית חולים שרשם את הציונים הגבוהים בנושא זה על רכש ציוד מונע זיהומים בסך של 300 אלף שקל.

בתי החולים נמדדו על פי קריטריונים אחידים בהתאם לגודלם ומורכבות העבודה המתנהלת בהם. התגמול הכספי ניתן בהתאם לציון שהושג על פי מדדי המודל, השיפור שהושג בהשוואה לשנה קודמת וגודל בית החולים. בתי החולים הבינוניים והקטנים זוכים, מטבע הדברים, לתגמול גבוה יחסית לגדלם, על מנת להקל עליהם להפעיל את התכניות למניעת זיהומים.

שני בתי החולים המצטיינים בכל אחת מהקבוצות היו אלה שרשמו את ההישגים הגבוהים ביותר בקטגוריה שלהם. מקרב מרכזי העל: המרכז הרפואי סורוקה והמרכז הרפואי אסף הרופא/שמיר.

מבין בתי החולים הבינוניים: המרכז הרפואי מאיר והמרכז הרפואי ברזילי. מבין בתי החולים הקטנים: סנט וינסנט דה פול הצרפתי בנצרת ובית החולים המשפחה הקדושה (האיטלקי), גם הוא בנצרת.

כמו כן צוינו לשבח בתי החולים שהישגיהם היו במחצית העליונה בקבוצה שאליה הם משתייכים: בקבוצה א', המרכז רפואי רבין/ בית החולים בילינסון, המרכז הרפואי תל אביב איכילוב והמרכז הרפואי רמב"ם. בקבוצה ב', המרכז הרפואי העמק והמרכז הרפואי קפלן. בקבוצה ג', המרכז הרפואי זיו, המרכז הרפואי בית החולים נצרת-E.M.M.S האנגלי, המרכז הרפואי יוספטל ומרכז שניידר לרפואת ילדים.

בתי החולים שהשיגו שיפור ניכר בהישגיהם בהשוואה לשנה הקודמת: בית החולים האוניברסיטאי הדסה עין כרם (קבוצה א'); המרכז הרפואי לגליל בנהריה, המרכז הרפואי וולפסון והמרכז הרפואי הלל יפה (קבוצה ב'); בית החולים לניאדו, המרכז הרפואי ברוך פדה פורייה ובית החולים האוניברסיטאי הדסה בהר הצופים (קבוצה ג').

ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, סיכמה את תוצאות המודל: "נושא מניעת זיהומים ומניעת עמידות לאנטיביוטיקה בבתי החולים נמצא בעדיפות גבוהה בסדר יומו של המשרד המקדיש תשומת לב מיוחדת לתחום לשם קידומו. גם נושא הפגיות והפגים הוגדר כאחת מתכניות הדגל של המשרד". היא ציינה כי התנהלה למעשה תחרות בין מוסדות הרפואה השונים "ואני שמחה על ההישגים שהושגו". ד"ר עזרא הודתה לצוותים הרפואיים על ההישגים ושיבחה את ההנהלות על הירתמותן למשימה.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בטקס: "מעודד אותי לראות את המוסדות המתחרים ביניהם על מנת להביא הישגים. זוהי תחרות חשובה ובריאה. אני יודע שצוותי בתי החולים עושים ימים כלילות על מנת להשתפר ולהשתדרג ואני מברך אותם על כך".

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, הוסיף: "הצבנו לעצמנו יעדים ואני שמח לראות שבתי החולים יחד עם המשרד מגיעים להישגים מרשימים בשיפור מתמיד בנושא הפגיות ובנושא מניעת הזיהומים".

נושאים קשורים:  חדשות,  התכנית הלאומית למניעת זיהומים,  פגיות מצטיינות,  מודל התמריצים לפגיות,  ד"ר ורד עזרא,  מניעת עמידות לאנטיביוטיקה
תגובות
16.01.2019, 21:27

שיפסיקו שם במשרד הבריאות לחלק פרסים ותעודות ושיתחילו לתת את המשאבים הדרושים כדי לנהל ולתפעל בתי חולים בסטנדרטים מקובלים של מדינות הOECD במאה ה21 . פרסים זה לכותרות בDoctors Only ועם זה לא הולכים למכולת. והבזיון הוא שמנהלי המוסדות הרפואיים עוד משתפים איתם פעולה.

כאשר החולים נפגעים ומתים, כאשר רואים את העומסים במחלקות והמחסור ברופאים בצוות ובציוד קמים במשרד הבריאות ועושים תחרויות יופי. מציע להם להפסיק לעשות תחרויות, להוסיף כסף, להוסיף מיטות, להוסיף תקינות, ורק אז ניתן יהיה לקוות שהמצב ישתפר. ובינתיים חולים נפגעים ומתים ואין מי שדואג להם. נתניהו שלא מטריד אותו, ליצמן שלא מבין ומשה בר סימן טוב שהיה בין המתנגדים לכול דרישת הרופאים במאבק 2011. היום הוא צועק שאין, היכן הוא היה אז, בצד של הלא צריך. מבקר המדינה היכן אתה. אנשים חולים מתים טרם עת וניתן אולי למנוע את מותם, האם זה לא נושא מספיק חשוב לבדיקה.