קורונה בישראל

שינוי במתכונת הסטאז' לסטודנטים לרפואה – תקופת הסטאז' מתקצרת

עקב המחסור ברופאים במחלקות הקורונה והצורך לגייס כוח אדם רפואי, כל חודשי הסטאז' במחלקות החובה יתקצרו ובכמה מבתי החולים אף ידלגו על סדנאות ההכנה לסטאז'

סטאז'ר בבית חולים. אילוסטרציה

משרד הבריאות הודיע אתמול (ד') לבתי החולים על שינוי צפוי  במתכונת הסטאז' לסטודנטים לרפואה שסיימו שש שנות לימוד. במחצית השנייה של תקופת הסטאז' הם יהיו במחלקות הפנימיות ובמחלקות הקורונה ורפואה דחופה בלבד. המטרה: לזרז את קליטת הסטז'רים לעבודה במחלקות הקורונה על רקע מצוקת כוח האדם בבתי החולים. חלק מהם כבר קיבל על כך הודעות סמס.

במתכונת החדשה, כל חודשי הסטאז' במחלקות החובה יתקצרו: שלושה חודשים בלבד במחלקה לרפואה פנימית, חודש אחד בכירורגית, חודש אחד ברפואת ילדים וחודש אחד ברפואה דחופה .

כיום בחלק מהסטאז'ים יש אפשרות לעבוד שישה חודשים בפנימיות ופרקי זמן ארוכים יותר במחלקות הכירורגיות ובמחלקות הילדים. המעוניינים להתמחות ברפואה פנימית יוכלו להתחיל בהתמחותם במחצית השנייה של הסטאז'.

בהודעה למנהלי בתי החולים נכתב: "מדינת ישראל מתמודדת עם גל תחלואה משמעותי, תוצאת מגיפת הקורונה. מחלקות הקורונה, הפנימיות, המלר"דים והיחידות לטיפול נמרץ והרדמה עומדות בחזית הטיפול בחולי הקורונה וסופגים את עיקר העומס הנגרם משיעור התחלואה הגבוה.

"ניתן לארגן את תכנית הסטאז' כך שהסטאז'רים יוכלו לסייע למערכת הבריאות בהתמודדות עם מגיפת הקורונה. בתום תקופת הסטאז' יעברו הסטודנטים למחלקות הקורונה, לפנימיות ולמחלקות לרפואה דחופה ושם ישלימו את חודשי הסטאז' שלהם".

כן נמסר למנהלי בתי החולים שחלקם ידלגו על ההכנות בסדנאות הסטאז' – רוב הסטודנטים לרפואה יעברו אותן החודש (אוקטובר), חלקם בנובמבר וייתכן שאחרים יתחילו בסטאז' ללא סדנת הכנה וישלימו אותה במהלך הסטאז'.

ד"ר אורלי ויינשטיין, סמנכ"ל וראש חטיבת בתי החולים בשירותי בריאות כללית, בירכה על השינוי: "אנחנו צריכים רופאים כמו אוויר לנשימה. ייחלנו לזה והוועדה הארצית לסטאז' קבעה את המתכונת. לכאורה, ההכשרה מתקצרת או משתנה אך הערך המוסף של הזרמת כוח אדם למערכת הוא מהלך נכון. התפישה לפיה מחלקת הקורונה היא מחלקה פנימית לכל דבר נכונה גם מבחינה מקצועית".

גם ד"ר אמיתי אבנון סוויצקי, יו״ר משותף של פורום הסטאז׳רים בהסתדרות הרפואית, אמר: תהליך הרפורמה בשנת הסטאז׳ הוא רלבנטי יותר להכשרת הרופאות והרופאים. הרעיון לצמצם בתקופת הסטאז' הוא נכון". עם זאת הוסיף, "בתכנית כמה סוגיות בעייתיות, אותן יהיה צורך לפתור בהידברות".

נושאים קשורים:  ד"ר אמיתי אבנון סוויצקי,  סטאז',  סטודנטים לרפואה,  ד"ר אורלי ויינשטיין,  קורונה,  מחלקה פנימית,  מחלקה כירורגית,  מלר"ד
תגובות
אנונימי/ת
02.10.2020, 11:36

הסטאז בפועל הוא ממילא 8 חודשי חובה
מתי הסטאזרים יוכלו לעשות אלקטיבים לחיפוש התמחות ???

אנונימי/ת
02.10.2020, 11:36

הסטאז בפועל הוא ממילא 8 חודשי חובה
מתי הסטאזרים יוכלו לעשות אלקטיבים לחיפוש התמחות ???

אנונימי/ת
02.10.2020, 11:44

ניכר כי הכותב אינו מכיר את הסטאז
״ במתכונת החדשה, כל חודשי הסטאז' במחלקות החובה יתקצרו: שלושה חודשים בלבד במחלקה לרפואה פנימית, חודש אחד בכירורגית, חודש אחד ברפואת ילדים וחודש אחד ברפואה דחופה .״ מפה עולה שרק כירורגיה וילדים יקוצרו.....
, אז מדוע לתת לו לכתוב? לא ניתן להבין את מתכונת השינוי כלל. מביך ולא מקצועי.

אנונימי/ת
02.10.2020, 12:13

העיקר שיהיו לנו "תיאלנדים" שירדו במקומנו...

02.10.2020, 12:39

שנים רבות אני טוען שפורמט הכשרת רופא בישראל (ואולי גם בעולם) הוא שגוי ומוכתב על ידי שיקולים שלא ממין העניין.
ניתן לקצר את לימודי הרפואה ל-4 שנים כולל סטאג׳ ואת ההתמחות ל-3 שנים.
אבל מה הפלא שבמקצוע המתבסס על ״שבועת רופא״ ארכאית מלפני 2500 שנים, לא חלה שום התפתחות בחשיבה האקדמית?

02.10.2020, 12:46

הסטאג היא תקופה חשובה במעבר בין הלימודים לעבודה כרופא, מהווה גשר חשוב במיוחד לבוגרי חו"ל להכרת המערכת, לבחירת ומציאת מקום התמחות. יש דרכים רבות להזרים כח אדם למערכת, אבל שוב, נבחרת הדרך הקלה (אולי כי לסאטגרים אין וועד והם מחכים לרשיון בכליון עיניים) ולדעתי גם השגוייה!

אנונימי/ת
02.10.2020, 15:47

האמת, די שערוריה ההחלטה הזו.....סטאגרים יטפלו בקורונה, סטאגרים יקרים...... מי שהחליט את זה, לא לגמרי חשב על טובתכם

אנונימי/ת
02.10.2020, 17:27

עקרון בישראל בכלל ובמערכת הבריאות הציבורית בפרט, לפוק את מי שתחתיך

אנונימי/ת
02.10.2020, 20:29

לא מקצרים את הסטאז. רק משנים את חלוקת הזמנים בתוכו ומאשרים התמחויות ישירות מוקדם יותר.

אנונימי/ת
02.10.2020, 21:16

נו באמת, הם ינהלו חולי קורונה? שמים אותם במחלקות קורונה ככח עזר ולוקחי דם ובעיקר לסתום פה על אי העשיה. הם ממילא שם ולא דורשים כסף..........אין תקנים להתמחות, לא ישירה ולא לא ישירה

אנונימי/ת
03.10.2020, 12:26

במקום לפתוח תקנים לרופאים מובטלים ויש הרבה כאלו, לוקחים סטאגרים זולים

אנונימי/ת
03.10.2020, 14:16

כי לא צריך להוסיף כסף

אנונימי/ת
06.10.2020, 16:09

במקום קיצור תקופת הסטאז צריכים לשקול ברצינות אפשרות מתן אתר עבודה לרופאים ישראלים ששנים עובדים בחו״ל אחרי לימודי רפואה במדינות טרופה וחלקם הגדול גם אחרי התמחות ועדיין נדרשים לעבור מבחן כדי לקבל רשיון בעיסוק ברפואה בישראל. האם רופאים באירופאים ובמיוחד מומחים אירופאים פחות טובים אותם מסוזרים שלמדו בחו״ל ולא עבדו ולא התמחו כלל?לאפשר לרופאים אירופאים לעבוד בלי לעבור מבחנים יתן אפשרות לחזור לביתם. מדינה תרווח פעמיים