חדשות

המתמחים מאיימים בשביתה - מוחים על הארכת ההיתר לתורנויות ארוכות

מחאת המתמחים מתחדשת: שלושה מתמחים נעצרו אמש בהפגנה מול ביתו של שר הבריאות | הוועדה לבחינת קיצור תורנויות בוחנת שינוי במתכונת התורנויות עד כדי קיצורן, למעט בכירורגיה ובטיפול נמרץ

מעצר מתמחים בהפגנה מול ביתו של שר הבריאות. צילום: אלעד גוטמן

בסוף החודש הבא, ינואר 2021, אמורות להתפרסם, בתום דיונים ממושכים, המלצות וועדה מיוחדת שבחנה את הצורך בשינוי מתכונת ומשך התורנויות של הרופאים המתמחים. אתמול (ב') קיים ארגון המתמחים מרשם הפגנת מחאה בהשתתפות עשרות מחבריו וכן סטאז'רים וסטודנטים לרפואה ליד ביתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין בהרצליה פיתוח. שלושה מהמפגינים נעצרו על ידי המשטרה ולאחר זמן מה שוחררו.

מחאת המתמחים באה בעקבות בקשת השר אדלשטיין להאריך את היתר העבודה בעוד שנה ועל כך שלא הורה על יציאה במקביל לפיילוטים לקיצור התורנויות. ואכן היום (ג'), לפני זמן קצר, ניתנה הארכה של שלושה חודשים נוספים להיתר להעסקת הרופאים בתורנויות של 26 שעות.

בתגובה להודעה המשותפת של שר העבודה והרווחה ויו"ר הר"י על הארכת ההיתר, מסרה לפני זמן קצר יו"ר ארגון המתמחים מרשם, ד"ר ריי ביטון: "אנחנו נערכים לשביתת מתמחים שתצא לפועל כבר בימים הקרובים. מצער לדעת שהשר שמולי התרשם מהנסיונות של הר"י למרוח את הקיצור. בפועל, לא הוצגו מודלים לקיצור תורנויות, הר"י לא התחייבה להגיש אותם וגם לא עמדה בהתחייבויות הקודמת להגיש מסקנות הוועדה עד  26 בנובמבר.

"מבלי לשים לב השר שמולי מברך את הר"י שכבר הודיעו שלא יקצרו את תורנויות המתמחים הכירורגים למשל ובכך לא רק שהוא מפקיר אותם, הוא גם מפקיר את הציבור חשוף למנתחים עייפים ומותשים שמבצעים פרוצדורות מסכנות חיים".

עוד אמרה יו"ר ארגון המתמחים: "לאחרונה הוצגו למשרד הבריאות ולמשרד העבודה והרווחה מודלים ברורים לקיצור תורנויות. כשמשרד הבריאות יאפשר התחלת פיילוטים בבתי החולים שכבר מוכנים לצאת לדרך, אז אולי נוכל לברך. אי אפשר יותר לקנות אותנו בהבטחות. אנחנו נמשיך במאבק שלנו וכל עוד לא תהיה הנחיה ברורה ליציאה מיידית לפיילוטים לקיצור תורנויות, אנחנו נכריז על שביתת מתמחים בבתי החולים ובקופות החולים ברחבי הארץ כבר בימים הקרובים".

שר העבודה והרווחה איציק שמולי מסר: "ההמלצות המתגבשות מסמנות את השינוי ההיסטורי שנדרש כל כך ושאותו דרשתי לפני מספר חודשים. בשותפות עם שר הבריאות אני יודע שנוכל להגיע אל היעד. הדיווח שקיבלתי הבוקר אודות המסקנות המתגבשות תואם את דרישתי הברורה: קיצור התורנויות תוך שמירה על איכות ההתמחות.

"לאור העובדה שכבר עתה ברור שהמתווה המסתמן יכלול קיצור מבורך של מספר שעות התורנויות בצורה מדורגת ואחראית תוך שמירה על רמת הכשרה מקצועית, נאותי לתת הארכה לעוד שלושה חודשים על מנת שהוועדה תוכל להשלים את עבודתה שהתעכבה מפאת נסיבות משבר הקורונה. אני מברך את הר"י על צעד היסטורי ואמיץ, שקורם עור וגידים ממש אל מול עינינו, שיביא לאיזון המתבקש בין איכות חייהם של הרופאים לבין איכות הטיפול וההכשרה ומברך גם את המתמחים על מאבקם הצודק והנחוש".

לפי דיווח הבוקר (ג') של רן רזניק ב"ישראל היום", מסתמן שתורנויות המתמחים ברוב מקצועות הרפואה, למעט כירורגיה וטיפול נמרץ, יקוצרו מ-26 שעות למשמרת ל-16-12 שעות. המתמחים בכירורגיה ובטיפול נמרץ ימשיכו בתורנויות באורכן הנוכחי: 26 שעות". עם זאת ייתכן, צוין בדיווח, כי בהמלצות הללו יוכנסו עוד כמה שינויים עד שיתפרסמו.

ארגון המתמחים טוען: "שר הבריאות הכריז מלחמה על המתמחים. למרות ההצהרות הפומביות שלו, כאילו הוא תומך בקיצור התורנויות, הוא פעל בשקט ומאחורי הקלעים כדי להאריך את ההיתר המאפשר את המשך ההעסקה של רופאים בתורנויות של 26 שעות. לא נהיה מוכנים להארכת ההיתר הזה מבלי שתצא במקביל הוראה להתחיל בפיילוט בבתי החולים לקיצור תורנויות בהתאם למתווים שהצגנו לשר" .

בהפגנה אמש נשמעו קריאות:  "יולי, יולי לא לטעות המתמחים הולכים לשבות" וכן "לא חוזרות ולא חוזרים לתנאים של עבדים" ו"או קיצור או שביתה".

הוועדה בוחנת מספר מודלים לקיצור התורנויות. על פי מודל אחד, רופא-מתמחה יתחיל את התורנות שלו ב-23:00 בלילה והיא תימשך עד ל-11:00 בבוקר למחרת. מודל נוסף: בשבוע אחד בחודש, שני מתמחים יהיו בתורנויות בנות 12 שעות כל אחד. בנוסף נבחנת הגדלת התקנים לעוזרי רופא ולמזכירות רפואית ל-24 שעות ביממה כדי להקל על עבודת הרופאים התורנים.

על פי ההערכות, כדי ליישם המלצות אלו יידרש תקצוב מאסיבי של בתי החולים בסכום המוערך בכמה מאות מיליוני שקלים לשם תוספת בכוח אדם רפואי ובתקנים. לפי נתוני מערכת הבריאות, בישראל כיום 7,700 מתמחים בבתי החולים ובקופות החולים.

בראש הוועדה לבחינת קיצור התורנויות עומדים פרופ׳ יוסף קלאוזנר, מנהל מרכז הסרטן הרב תחומי ב"איכילוב" ויו״ר המועצה הלאומית  לכירורגיה, הרדמה וטיפול נמרץ במשרד הבריאות ופרופ׳ רן טור כספא, מייסד ודיקאן הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בגליל וראש מכון המחקר של אוניברסיטת תל אביב בבית החולים בילינסון. את הוועדה מינה פרופ׳ ציון חגי, יו״ר ההסתדרות הרפואית.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מסר: "הבטחתי מיד עם כניסתי לתפקיד שאוביל שינוי בשעות עבודת הרופאים ועבודת הוועדה היא ציון דרך חשוב. הוועדה הבלתי תלויה הוקמה בשיתוף פעולה מלא עם שר הבריאות יולי אדלשטיין. מסקנות הועדה תוצגנה לשר הבריאות יולי אדלשטיין בהיותו שותף מלא לאתגר וכולנו תקווה שגם משרד האוצר יקח את חלקו הנדרש ביישום ההמלצות". פרופ' חגי ביקש להודות לשר שמולי "על תמיכתו ועמידתו לצידנו באתגר משמעותי זה״.

נושאים קשורים:  מתמחים,  ארגון מרשם,  חדשות,  שר הבריאות יולי אדלשטיין,  קיצור תורנויות,  פרופ׳ יוסף קלאוזנר,  פרופ׳ רן טור כספא
תגובות