חדשות

טיפול נכון בחולי סרטן צעירים – מדריך מיוחד לצוותים הרפואיים

לקבוצת הצעירים חולי הסרטן מאפיינים ביולוגיים ופסיכוסוציאליים שונים לחלוטין מקבוצות גיל אחרות – מדריך חדש שהופק במסגרת מיזם "חלאסרטן" מביא המלצות לצוות המטפל בחולים אלה

צילום: "חלאסרטן"

מדי יום מאובחנים בסרטן עשרה ישראלים צעירים בגילאי 18-44. מדובר ב–13% מכלל חולי הסרטן בישראל ובסיבת המוות הראשונה בקרב צעירים בישראל. לצעירים המתמודדים עם סרטן יש צרכים שונים וייחודים, שונים מאלה של מבוגרים או ילדים חולי סרטן, בכל הקשור לטיפול, ליווי ותמיכה. במיזם חדש של "חלאסרטן" הפועל במסגרת עמותת מרכז טל, הופק לאחרונה מדריך לטיפול נכון בחולי סרטן צעירים המיועד לצוותים הרפואיים.

המדריך המקצועי, שנכתב על ידי ועדה מדעית, מאגד מידע על כל תחומי החיים שנפגעים ממחלת הסרטן, סוקר את הספרות הקיימת בנושאים אלה ומביא המלצות לצוות המטפל בחולים צעירים אלה, כמו גם מאפשר הצצה אל קבוצות הפייסבוק של הצעירים והשיח הייחודי המתקיים שם.

קבוצת הצעירים חולי הסרטן היא קבוצה בעלת מאפיינים ביולוגיים ופסיכוסוציאליים שונים לחלוטין מקבוצות גיל אחרות. הסרטן "תוקע" את החיים של הצעירים בנקודת הזינוק שלהם, וההתמודדות עם המחלה פוגעת בכל תחומי החיים: בזוגיות, בפוריות ובמיניות, בתעסוקה ובקריירה, בהשכלה, במעגלים החברתיים, בהורות הצעירה, בהיבטים פיננסיים, כגון משכנתא וביטוחים, ועוד.

משמעות הטיפול והשוני לא באה לידי ביטוי רק בהיבט הביולוגי, אלא דורשת התייחסות גם לצרכים שאינם נתמכים על ידי המערכות הציבוריות שאינן מודעות לצרכים הייחודיים הללו וכך הצעירים נופלים בין הכסאות, נותרים בודדים, במצוקה נפשית ועם פגיעה חדה בתפקוד. הביטחון והאמונה בעצמם נחלשת במידה ניכרת וכך נפגעת גם התקווה לעתידם.

החולים והמחלימים הצעירים הללו הם היוצרים של "חלאסרטן", הפועל במודל חדשני המותאם לצרכיהם. מדובר במיזם ייחודי, שפעילים בו כ-25 אלף צעירים חולים ומחלימים מסרטן והוא הוקם במטרה לשפר את איכות חייהם ולהעניק להם תמיכה בכל התחומים הנפגעים כתוצאה מהמחלה, לשנות את תרבות הטיפול בסרטן בצעירים מרגע הבשורה, בתקופת הטיפולים ובכל שלבי ההחלמה. הפעילות נערכת בכל המישורים – טיפול ותמיכה, מחקר, שיתופי פעולה עם המכונים האונקולוגיים ועם קופות החולים, שינוי מדיניות ציבורית, העלאת מודעות בציבור, הדרכת צוותים מטפלים ועוד.

במסגרת פעילות "חלאסרטן" ובשילוב אונקולוגים בכירים מישראל ונציגי הקהילה, הוקמה תכנית מקיפה לטיפול תמיכה ומחקר בצעירים. התכנית החלה בשנת 2019 וצומחת לכל המכונים בישראל. מדובר בתכנית ראשונה מסוגה לטיפול מותאם לצעירים במכונים אונקולוגיים בבתי החולים בשילוב הממשק הדיגיטלי של קהילת החולים הצעירים. התכנית כוללת אשפוז יום משותף לצעירים, מעטפת תמיכה קהילתית ומקצועית, ניטור ומחקר בשילוב מודל תוכן דיגיטלי רלוונטי לצעירים.

התכנית המעניקה שירות המותאם לצרכיהם של חולי סרטן צעירים הושקה לראשונה לפני כשנתיים בקריה הרפואית רמב"ם. התכנית מספקת אחות מתאמת לליווי ותמיכה. הצוות המטפל כולל מלווה/ קורדינטור מטעם "חלאסרטן" שמסייע בשילובם של החולים החדשים בחיי הקהילה הצעירה, ויועצים בתחומים כמו פוריות, מיניות ואנדוקרינולוגיה. במסגרת התכנית נערכת גם פעילות מחקרית המתמקדת בקבוצת החולים הצעירים במטרה ללמוד יותר על המאפיינים, על תופעות הלוואי ועל גורמי הסיכון בקרבם.

במסגרת המיזם גם הופק מדריך לטיפול נכון בחולי סרטן צעירים המיועד לצוותים הרפואיים. המדריך המקצועי, שנכתב על ידי ועדה מדעית שבה לקחו חלק אונקולוג בכיר, פסיכואונקולוגית, אחות אונקולוגית יועצת מיניות מוסמכת, עו"ס, רואה חשבון מומחה בתחום זכויות החולה, עורכת דין מומחית בתחום הבריאות, חוקרת בכירה, אחות אונקולוגית מתאמת לצעירים ונציגי קהילת "חלאסרטן", משקף לראשונה את הצרכים הייחודיים של צעירים חולי סרטן.

המדריך, המאגד מידע על כל תחומי החיים שנפגעים ממחלת הסרטן וסוקר את הספרות הקיימת בנושאים אלה, מיועד, כאמור, לצוותים המטפלים בצעירים חולי סרטן ומביא המלצות לצוות המטפל בנושאים כגון צרכים של צעירים חולי סרטן, זוגיות והורות צעירה, מיצוי זכויות, בדידות ודיכאון, תפקוד מיני ותופעות גיל המעבר, פוריות וכן שימור ושיקום תפקודי ופיזי. בין מטרות המדריך: גיבוש סטנדרט טיפול ותמיכה בצעירים; העלאת מודעות לצרכים של חולים ומחלימים צעירים; הרחבה ודיוק פתרונות לצרכים; וקביעת קווים מנחים, אחידים ושלמים להתנהלות הצוותים הרפואיים והפרא-רפואיים מול צעירים.

עמותת מרכז טל נוסדה בשנת 2015 על ידי זוהר ויענקלה יעקובסון לזכר בתם האהובה טל, שנפטרה בגיל 26 ממחלת הסרטן. שם העמותה זהה לשמה של המרפאה הראשונה שהוקמה על ידם בשנת 2014 במרכז הרפואי שיבא, תל השומר, "מרכז טל לרפואה אונקולוגית אינטגרטיבית" ובמסגרתה ניתנים טיפולים ברפואה משלימה. כיום, עוסקת העמותה בהתאמת הטיפול והתמיכה בצעירים חולים ומחלימים מסרטן בכל האפיקים הרלוונטיים ובמגוון התחומים ומוסדות הטיפול בישראל, באמצעות קהילת "חלאסרטן".

למדריך המקצועי לצוותים המטפלים - ליחצו כאן.

(המדריך נכתב בתמיכה של MSD)

נושאים קשורים:  מחלת הסרטן,  חדשות,  חלאסרטן,  עמותת מרכז טל,  חולי סרטן,  חולים אונקולוגיים
תגובות