חדשות

"צריך להשקיע מאמצים כדי שרופאים צעירים יתעניינו בגריאטריה, ויגלו עד כמה המקצוע מרתק"

כך אומר פרופ' צבי דוולצקי, שנכנס בימים אלה לתפקידו כיו"ר החדש של האיגוד לרפואה גריאטרית בישראל; לדבריו, יש עלייה במספר הפנימאים שמוכנים לפנות להתמחות שנייה בתחום

פרופ' צבי דוולצקי (צילום: פרטי)

"באיגוד הישראלי לרפואה גריאטרית יש כיום מעל 300 רופאים, אבל מחקר העלה כי בישראל יש צורך עתה בכמעט פי שלושה – וזו הערכה מינימלית– על מנת לתת מענה הולם, נוכח העלייה בתוחלת החיים והגידול בבני 80 ומעלה בארץ הזקוקים לעזרה מקצועית רפואית, טיפולית וסוציאלית"; כך אומר פרופסור צבי דוולצקי, מנהל השירות הגריאטרי במרכז הרפואי רמב"ם, שנכנס בימים אלו לתפקידו כיו"ר החדש של האיגוד לרפואה גריאטרית.

פרופ' דוולצקי מחליף בתפקיד את ד"ר ורה רוזנפלד, מבית החולים "שמואל הרופא".

בשיחה עם "דוקטורס אונלי" לרגל כניסתו לתפקיד אמר עוד פרופסור דוולצקי: "באיגוד נעשו בשנים האחרונות פעולות רבות שקידמו את התחום גם מההיבט המקצועי וכן מההיבט האקדמי. עתה יהיה צורך להשקיע מאמץ נוסף, כדי לגייס יותר מתמחים לתחום על מנת שיוכלו בעתיד לנהל את המערכות הגריאטריות – האשפוזית ובקהילה – בישראל".

"הגריאטריה הוכרה כמקצוע רפואי במצוקת כוח-אדם על כל המשתמע מכך – אבל עדיין רופאים-צעירים לא כל-כך מעוניינים להתמחות בתחום הזה"

לדבריו, "יהיה צורך להשקיע בארגון השתלמויות עבור כל המסגרות מאחר שמדובר בנושא רב-תחומי ורב-טיפולי. גריאטריה אמורה לתת פתרון גם לבעיות סוציאליות, לתופעת העוני בקרב זקנים בישראל וכן לעודדם להשתתף בשיעורי התעמלות ובפעילות גופנית שחשובה לבריאותם".

"אמנם", הוסיף פרופסור דוולצקי, "הגריאטריה הוכרה כמקצוע רפואי במצוקת כוח-אדם על כל המשתמע מכך – אבל עדיין רופאים-צעירים לא כל-כך מעוניינים להתמחות בתחום הזה. לכן יש צורך להשקיע מאמצים כדי שיתעניינו בו ויגלו עד כמה הוא מרתק ומיוחד. יש כיום מסלול התמחות ישיר לגריאטריה אבל גם רואים באחרונה התעניינות בקרב מומחים ברפואה פנימית, שמוכנים לפנות להתמחות שנייה שנמשכת שנתיים כדי להיות גם מומחה בגריאטריה. גם רופאי משפחה צריכים לדעתנו להמשיך במסלול לגריאטריה. הם יביאו לתחום הזה יותר ידע".

פרופסור דוולצקי הוא בוגר לימודי רפואה באוניברסיטת ויטווטרסרנד (Witwatersrand) ביוהנסבורג, בדרום אפריקה. הוא עלה לישראל ב-1983 ומאז עוסק ברפואה גריאטרית. הוא כיהן כמנהל הרפואי בבית החולים הסיעודי "נווה שמחה" בירושלים, התמחה בגריאטריה במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים, שימש בו כגריאטר בכיר וכמנהל מרפאת הזיכרון ב"שערי צדק". בהמשך היה גריאטר בכיר באגף לגריאטריה במשרד הבריאות; ניהל את השירות הגריאטרי ואת מרפאת הזיכרון במרכז לבריאות הנפש בבאר שבע.

בנוסף לתפקידו ברמב"ם, משמש עתה פרופסור דוולצקי כפרופסור חבר באוניברסיטת בן גוריון בנגב. מחקריו עוסקים בתחום הזקנה, בקוגניציה ובמחלות הנוירו-דגנרטיביות, כמו מחלת אלצהיימר. הוא פעיל בפיתוח טכנולוגיות ממוחשבות לביצוע הערכה קוגניטיבית וכן תוכנות לתרגול קוגניטיבי.

באחרונה הוא מרכז ומוביל את המחקר בנושא בני ה-100 בישראל.

עד היום פירסם פרופ' דוולצרי מעל 60 מאמרים וסקירות בעיתונים רפואיים, כתב 8 פרקים בספרים מקצועיים שונים העוסקים בגריאטריה ובגרונטולוגיה וממשיך בהעברת הידע והניסיון העשיר שצבר לדור הבא של הרופאים, בין השאר על ידי הנחיית סטודנטים לתוארי מאסטר, MD ו-PhD.

במסגרת פעילותו הציבורית-מקצועית הוא חבר מערכת בשני כתבי עת וסוקר בעיתונים מקצועיים רבים. מכהן כיושב ראש החוג לפסיכוגריאטריה והוועדה האקדמית של האיגוד לרפואה גריאטרית בישראל, חבר המועצה הלאומית בגריאטריה ו-ועדות ארציות אחרות נוספות.

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' צבי דוולצקי,  האיגוד לרפואה גריאטרית,  ד"ר ורה רוזנפלד,  התמחות,  רופאים צעירים,  מקצוע במצוקה
תגובות